Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski

Grupa Azoty ZAK zbuduje pierwsze w tej części Europy laboratorium paliw alternatywnych

Grupa Azoty ZAK uzyskała pozwolenie na budowę pierwszego w tej części Europy laboratorium paliw alternatywnych; budowa ma rozpocząć się w maju br., a zakończyć w 2023 r. – poinformowała PAP Grupa Azoty. Laboratorium stanie się ważnym ogniwem w rozwoju gospodarki wodorowej – podkreślono.

„Zakładamy, że budowa rozpocznie się w maju, a zakończenie inwestycji planujemy na 2023 rok” – poinformowała PAP Grupa Azoty, do której należy spółka Grupa Azoty ZAK.

Zgodnie z informacją Grupa Azoty ZAK uzyskała pozwolenie na budowę laboratorium paliw alternatywnych. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac budowlanych i montażowych. Nie ujawniono na jakim etapie znajduje się przetarg, ani ile podmiotów bierze w nim udział.

Na pytanie o koszt powstania laboratorium spółka odpowiedziała, że „na ten moment informacje te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa”.

Wiadomo natomiast, jaką rolę odegra laboratorium w rozwoju nowego sektora gospodarki.

„Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój gospodarki wodorowej w Polsce, zakładamy, że laboratorium będzie stanowiło istotny element tego procesu. Obecnie w Europie jest niewiele laboratoriów wykonujących analizy czystości wodoru. Nasze laboratorium będzie pierwszym w tej części Europy, a wykonywanie kompleksowych analiz wodoru dla automotive będzie kluczowym działaniem dopuszczającym paliwo do użytku. Tym samym stanie się ważnym ogniwem w rozwoju gospodarki wodorowej” – stwierdziła Grupa Azoty.

Grupy Azoty współpracuje już z Toyota Motor Poland w zakresie wykorzystania technologii wodorowych w transporcie. Transport odgrywa istotną role wewnątrz grupy kapitałowej, której spółki znajdują się w różnych częściach Polski: w Tarnowie, w Policach, w Puławach, w Kędzierzynie-Koźlu. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wiceprezesa Grupy Azoty Puławy Grzegorza Kądzielawskiego spółka prowadzi intensywne prace, by wykorzystywać wodór w procesach logistycznych w grupie w transporcie kołowym, rzecznym, kolejowym. Chodzi też o współpracę z samorządami w ramach projektów dotyczących zielonego transportu.

„Współpraca z Toyota Motor Poland jest realizowana w ramach nowo utworzonej Dolnośląskiej Doliny Wodorowej. Wspólnie z pozostałymi sygnatariuszami stoimy przed zdefiniowaniem szczegółowego zakresu działalności Doliny. Chcemy, by współpraca miała wymierne korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron – dla nas jako dostawcy wodoru oraz jego odbiorców, jakim może być Toyota. Wykorzystanie napędów wodorowych w transporcie to przyszłościowa perspektywa i na pewno będziemy analizować uruchomienie takich technologii w Grupie – zaznaczyła spółka .

Grupa Azoty obecnie wykorzystuje produkowany przez siebie wodór w procesach produkcji chemikaliów. Azoty są największym producentem wodoru w Polsce.

„Nasza strategia wodorowa do 2030 r. dąży do stopniowego obniżenia emisyjności stosowanego wodoru. W ramach planowanych projektów zakładamy inwestycje zarówno w OZE, jak również w elektrolizery pozwalające na wytworzenie zielonego wodoru. Analizujemy też rozwiązania umożliwiające obniżenie emisyjności posiadanych instalacji reformingu parowego oraz zagospodarowanie CO2 pochodzącego z tych instalacji” – poinformowała spółka.

14 października 2021 r. powołano porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej, w którym uczestniczy 200 podmiotów m.in. Simens, Alstom, Solaris, Grupa Azoty, PKN Orlen, Toyota Motor Poland, KGHM, Jastrzębska Spółka Węglowa, Węglokoks.

2 listopad 2021 r. przyjęto strategię rozwoju gospodarki wodorowej do 2030 r. z perspektywą do 2040 r. Zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy w Polsce ma powstać co najmniej 5 dolin wodorowych.

Obecnie trwają prace nad tzw. konstytucją dla wodoru, która będzie zawierała pakiet ustaw i rozporządzeń niezbędnych dla funkcjonowania nowego sektora.

Na początku marca wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska poinformował, że powstała koncepcja powołania operatora – ekosystemu dolin wodorowych w Polsce. Ma on umożliwić podmiotom zaangażowanym w rozwój rynku wodorowego w Polsce wymianę informacji biznesowych i naukowych. Będzie on również spójny z podobnymi podmiotami – ekosystemami w Europie.

Zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy w Polsce ma powstać co najmniej 5 dolin wodorowych.

Grupa Azoty to największy w Polsce producent nawozów azotowych i wieloskładnikowych oraz istotny gracz na rynku produkcji tworzyw sztucznych i chemikaliów.

źródło PAP/ fot. Grupa Azoty

Zobacz podobne

Kolejny wniosek PGE o pozwolenie lokalizacyjne dla morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku

KM

166. dostawa LNG do Terminalu w Świnoujściu

KM

The Ocean Race Europe Prologue zakończony. Sailing Poland ostatecznie na drugim miejscu.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie