Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Zwodowano kadłub patrolowca dla Straży Granicznej

Kadłub nowej wielozadaniowej pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (Offshore Patrol Vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej został zwodowany w środę w Gdańsku. W ten sposób zakończono pierwszy etap budowy patrolowca, który otrzyma numer burtowy SG-301.

Rzecznik prasowy Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak powiedział PAP w środę, że teraz jednostka trafi do Francji, skąd w przyszłym roku wróci do Polski już w pełni wyposażona.

„Budowa patrolowca OPV rozpoczęła się rok temu. 25 czerwca 2021 roku przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. W środę odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem” – dodał Juźwiak.

Proces ten polegał na zanurzeniu jednostki w doku pływającym, po czym nastąpiło jej wyholowanie. Za kilkanaście dni holowniki przetransportują SG-301 do francuskiej stoczni w Calais, gdzie nastąpi kolejny etap budowy – wyposażanie jednostki. Do Polski patrolowiec powróci w 2023 roku.

W postępowaniu przetargowym najkorzystniejszą ofertę na budowę patrolowca złożyła francuska stocznia Socarenam, ale to w polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii, partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są firmy z Trójmiasta: Naviretech, Marine Stal, Shipcon, Nauta-Stal, Stazen.

Nowa jednostka OPV ma służyć w ochronie zewnętrznych morskich granic Unii Europejskiej, głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Śródziemnego. Patrolowiec przeznaczony jest do udziału w połączonych wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), w tym do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych, środków odurzających i substancji psychotropowych, materiałów niebezpiecznych, broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz towarów objętych podatkiem akcyzowym bez wymaganych zezwoleń.

Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych, humanitarnych i innych zdarzeniach na morzu, a także usuwać zanieczyszczenia środowiska morskiego. Wśród jej zadań znajdzie się sprawowanie nadzoru nad obszarami morskimi i egzekwowanie przestrzegania przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach. Wyposażenie OPV pozwoli na współpracę ze statkami powietrznymi straży granicznych i przybrzeżnych UE.

Długość całkowita nowego patrolowca wynosi 70 m, zanurzenie kadłuba 3 m, szerokość około 11 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Dodatkowo jednostka będzie miała możliwość ratowania rozbitków, dlatego też w części rufowej pokładu znajdzie się miejsce na tymczasowe umieszczenie 250 osób na czas do 24 godzin.

Patrolowiec zostanie wyposażony w spalinowo–elektryczny układ napędowy z systemem oczyszczania spalin. Napęd główny będą stanowiły silniki elektryczne napędzające pędniki śrubowe o stałym skoku osadzone na obrotowych kolumnach (azymutalne). W celu poprawienia własności manewrowych na dziobie zamontowany zostanie pędnik strumieniowy (ster strumieniowy). Na jednostce będzie zainstalowany system oczyszczania ścieków i wód zęzowych oraz system wytwarzania wody słodkiej z morskiej.

źródło PAP/ fot. Straż Graniczna

Zobacz podobne

Co dalej z ustawą wiatrakową? Została wstępnie zaakceptowana przez rząd

LK

Mazovia wróciła do rejsów

Daria Czaja

Młodzi ludzie szanują swój czas i granice – trendy w zatrudnieniu

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie