Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Zwodowano kadłub patrolowca dla Straży Granicznej

Kadłub nowej wielozadaniowej pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (Offshore Patrol Vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej został zwodowany w środę w Gdańsku. W ten sposób zakończono pierwszy etap budowy patrolowca, który otrzyma numer burtowy SG-301.

Rzecznik prasowy Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak powiedział PAP w środę, że teraz jednostka trafi do Francji, skąd w przyszłym roku wróci do Polski już w pełni wyposażona.

„Budowa patrolowca OPV rozpoczęła się rok temu. 25 czerwca 2021 roku przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. W środę odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem” – dodał Juźwiak.

Proces ten polegał na zanurzeniu jednostki w doku pływającym, po czym nastąpiło jej wyholowanie. Za kilkanaście dni holowniki przetransportują SG-301 do francuskiej stoczni w Calais, gdzie nastąpi kolejny etap budowy – wyposażanie jednostki. Do Polski patrolowiec powróci w 2023 roku.

W postępowaniu przetargowym najkorzystniejszą ofertę na budowę patrolowca złożyła francuska stocznia Socarenam, ale to w polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii, partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca są firmy z Trójmiasta: Naviretech, Marine Stal, Shipcon, Nauta-Stal, Stazen.

Nowa jednostka OPV ma służyć w ochronie zewnętrznych morskich granic Unii Europejskiej, głównie na akwenach Morza Bałtyckiego i Śródziemnego. Patrolowiec przeznaczony jest do udziału w połączonych wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), w tym do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych, środków odurzających i substancji psychotropowych, materiałów niebezpiecznych, broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz towarów objętych podatkiem akcyzowym bez wymaganych zezwoleń.

Jednostka będzie mogła uczestniczyć w akcjach ratowniczych, humanitarnych i innych zdarzeniach na morzu, a także usuwać zanieczyszczenia środowiska morskiego. Wśród jej zadań znajdzie się sprawowanie nadzoru nad obszarami morskimi i egzekwowanie przestrzegania przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach. Wyposażenie OPV pozwoli na współpracę ze statkami powietrznymi straży granicznych i przybrzeżnych UE.

Długość całkowita nowego patrolowca wynosi 70 m, zanurzenie kadłuba 3 m, szerokość około 11 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Dodatkowo jednostka będzie miała możliwość ratowania rozbitków, dlatego też w części rufowej pokładu znajdzie się miejsce na tymczasowe umieszczenie 250 osób na czas do 24 godzin.

Patrolowiec zostanie wyposażony w spalinowo–elektryczny układ napędowy z systemem oczyszczania spalin. Napęd główny będą stanowiły silniki elektryczne napędzające pędniki śrubowe o stałym skoku osadzone na obrotowych kolumnach (azymutalne). W celu poprawienia własności manewrowych na dziobie zamontowany zostanie pędnik strumieniowy (ster strumieniowy). Na jednostce będzie zainstalowany system oczyszczania ścieków i wód zęzowych oraz system wytwarzania wody słodkiej z morskiej.

źródło PAP/ fot. Straż Graniczna

Zobacz podobne

PFN: jacht „I Love Poland” pierwszy w regatach wokół Majorki

BS

Przegląd prac na budowie tunelu w Świnoujściu

BS

Ginie Komandor Horyd – BOHATER OBRONY WYBRZEŻA 1939

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie