Polski Portal Morski
Aktualności Forum Ekspertów Porty

Forum Shortsea Shipping w Szczecinie .Problemy małych portów

W Szczecinie obradowało Forum Shortsea Shipping gdzie poruszano różne tematy, jednym z nich były problemy jakie dotyczą małych portów.

Niestety, nie ma jednolitego, kompleksowego programu rozwoju małych portów. Od wielu lat małe porty muszą radzić sobie w zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i samodzielnie borykać się z wieloma problemami, wśród których bardzo ważne są między innymi kwestie własnościowe na styku gmina – port.

W momencie, kiedy samorządy podjęły decyzję o komunalizacji terenów znajdujących się w granicach mniejszych portów, doszło do rozdrobnienia własnościowego, co w wielu przypadkach wpłynęło negatywnie na rozwój małych kompleksów portowych.

W małych miejscowościach nadmorskich, nastawionych głównie na turystykę, przez wiele lat porty były traktowane jako uciążliwy, hałaśliwy i mający negatywny wpływ na środowisko dodatek do turystyki.

Od chwili wybuchu pandemii covidowej sytuacja się zmieniła. Gminy zaczęły dostrzegać potencjał portów zarówno pod względem możliwości generowania przychodów, jak i miejsca zatrudnienia dla sporej grupy mieszkańców. Dziś wiele mniejszych ośrodków opiera swoją strategię już nie tylko na branży turystycznej, ale także na rozwoju portów.

O problemach małych portów, ze szczególnym uwzględnieniem portu w Kołobrzegu, bardzo ciekawie mówił prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, Artur Lijewski.

– Port Kołobrzeg jako jedyny na Środkowym Wybrzeżu ma czynną bocznicę kolejową. Ruch kolejowy, który ruszył w sezonie wakacyjnym, nie tylko spełnił swoją funkcję transportową, ale stał się nawet pewnego rodzaju atrakcją turystyczną. Turyści chcieli wiedzieć, kiedy będzie wjeżdżał do portu lub wyjeżdżał z portu kolejny skład i robili sobie pamiątkowe zdjęcia – mówił Artur Lijewski.

– Nasz port przyjął zboże z Ukrainy, a obecnie analizowane są możliwości obsługi ukraińskiego węgla – dodał prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg.

Port w Kołobrzegu znajduje się w szczególnej sytuacji, ponieważ przy wejściu do portu znajdują się tereny należące do Marynarki Wojennej, mające status portu wojennego. Od wielu lat nie były tam prowadzone żadne znaczące inwestycje, co utrudnia rozwój organizmu portowego jako całości. Koszt modernizacji tych terenów oscyluje w granicach 80 mln zł.

Wyjściem z sytuacji mogłaby być modernizacja fragmentu portu, należącego do Marynarki Wojennej lub komunalizacja tego obszaru.

Kołobrzeski port ma doskonałe warunki do rozwoju żeglugi pasażerskiej na wyspę Bornholm. Problemem jest jednak znalezienie operatora, który dysponuje odpowiednią jednostką do obsługi takiego połączenia oraz będzie w stanie poradzić sobie finansowo, biorąc pod uwagę fakt, że jest to destynacja sezonowa, a rejsy mogą odbywać się tylko przez kilka miesięcy w okresie wzmożonego ruchu turystycznego.

– Badamy możliwość otwarcia linii żeglugowej z Kołobrzegu na Bornholm. Podstawowym problemem nie jest tutaj dostępność infrastruktury portowej, ale możliwość pozyskania odpowiedniej jednostki, która zapewni zysk potencjalnemu operatorowi.

Gdyby udało się zmodernizować tereny należące obecnie do Marynarki Wojennej, a więc do skarbu państwa, to mogłaby wejść do portu większa jednostka pasażerska, co ma niebagatelne znaczenie dla potencjalnego operatora – podkreślił w swoim wystąpieniu Artur Lijewski.

Uczestnicy jednoznacznie stwierdzili, że małe porty nigdy nie będą konkurencją dla portów w Szczecinie, Świnoujściu czy Trójmieście, ale mogą stanowić doskonałe uzupełnienie ich możliwości, szczególnie w sytuacji, kiedy w dużych portach zaczyna brakować powierzchni składowych.

źródło Infomare/ fot. Port Kołobrzeg

Zobacz podobne

Baltic Power rozmawiał z dostawcami na temat budowy łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej

BS

Port Gdynia utrzymuje tendencję wzrostową w przeładunkach

MZ

ORLEN oraz Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji rozpoczynają współpracę 

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie