Dziś w Gdańsku rozpoczęto cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Tym samym ruszyło fizyczne rozpoczęcie ich budowy – podał w poniedziałek w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
„Dziś w Gdańsku rozpoczęto cięcie blach pod budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Tym samym ruszyło fizyczne rozpoczęcie ich budowy! Statki będą posiadać linię ładunkową o długości 4100 metrów a na swój pokład zabiorą 400 pasażerów” – napisał w poniedziałek na swoim koncie na Twitterze wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
O tym, że budowa promów ruszy w tym roku, PAP informował we wrześniu. Wiceminister Gróbarczyk powiedział wtedy PAP, że prace spawalnicze rozpoczną się w tym roku, a pierwsza dostawa promu ma nastąpić na przełomie 2024 i 2025 r.
Kontrakt przewiduje opcję trzy plus jeden, czyli budowę trzech promów i ewentualnie czwartego. Odbiorcą pierwszego i trzeciego ma być PŻM, drugiego – PŻB. Promy będą budowane dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM, przez Gdańską Stocznię Remontową im. Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o.
Umowa na budowę promów została zawarta w listopadzie 2021 roku, a w grudniu spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania – w tym 650 mln zł ze strony Skarbu Państwa, który objął nowe udziały w spółce Polskie Promy; pozostała kwota to finansowanie dłużne dla spółki.
Każdy z planowanych promów typu ro-pax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) ma mieć 195,6 m długości i 32,2 m szerokości.
źródło PAP/ fot. PŻM