Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Kolejny E-Flexer w drodze do Gdyni

Wkrótce do „Stena Estelle” – promu pływającego na trasie Gdynia-Karlskrona – dołączy jej siostrzana jednostka. Nowy E-Flexer „Stena Ebba” jest na ostatnim etapie podróży z Chin do Europy. Oba statki są jednymi z największych w regularnej żegludze na Bałtyku.

„Stena Ebba” to siostrzana jednostka „Steny Estelle” – pierwszego powiększonego promu typu E-Flexer, który od września kursuje na linii Gdynia-Karlskrona. Nowy prom z chińskiej stoczni na Morze Batyckie sprowadził kapitan Andrew Parker. Ten sam, który latem dostarczył „Stena Estelle”.

Kapitan Parker jest weteranem żeglugi i pasjonatem żeglarstwa, któremu bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój są bliskie sercu. Jednak jego podróż na „Stena Ebba” zbliża się właśnie do końca.

– Czeka mnie ostatni etap do Bristolu w Wielkiej Brytanii, gdzie zejdę na ląd i przekażę stery kapitanowi operacyjnemu  – informuje kapitan Parker.

W Yantai, chińskiej prowincji Shandong, statek „Stena Ebba” został załadowany i wypłynął w swój pierwszy rejs do Europy. Decyzja, żeby nie wysyłać pustego statku, tylko zabrać na pokład ładunek, przyczyniła się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, redukując liczbę jednostek frachtowych. W przeciwnym razie towar zająłby miejsce na innych statkach.

W ramach dalszych wysiłków na rzecz ekologicznych działań firmy Stena Line, rejs E-Flexera odbył się z ekonomiczną prędkością, oszczędzającą paliwo. Ładunek składał się m.in. z setek pojazdów elektrycznych zmierzających do Wielkiej Brytanii.

Trasa wiodła od Morza Południowochińskiego. Pierwszy postój był w Singapurze, w celu załadowania paliwa, wody pitnej, prowiantu oraz rozładowania odpadów. Stamtąd podróż odbywa się przez Ocean Indyjski i Morze Czerwone, przez Kanał Sueski do Morza Śródziemnego.

–  Statek spisał się naprawdę dobrze podczas całego rejsu! Dzięki stosunkowo spokojnej podróży i braku problemów technicznych, wykorzystaliśmy trochę czasu na pokładzie, aby szkolić załogę w zakresie procedur bezpieczeństwa – mówi kapitan Parker.

Rozpoczął się ostatni etap podróży promu „Stena Ebba” na Morze Bałtyckie. Niedługo nowy statek zawita do Karlskrony, a po krótkim postoju wyruszy do Gdyni.

– Czuję się zaszczycony, że dostałem taką szansę na koniec mojej morskiej kariery. Chcę również z całego serca podziękować mojej żonie Karen za odłożenie na bok własnych uczuć i potrzeb, aby z całego serca wspierać mnie w tym przedsięwzięciu. Nie mogę się doczekać, kiedy już niedługo znów będę w domu z moją rodziną – dodaje kapitan Parker.

Zalety E-Flexerów

„Stena Ebba” i „Stena Estelle” to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Mają długość 240 metrów i mogą zabrać 1 200 osób. Każdy z nich pomieści 200 ciężarówek na 3 600 metrach powierzchni pokładów samochodowych.

Poza tym dzięki swojej optymalnej konstrukcji są wydajne energetycznie. Mogą być przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów mogą korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Źródło/fot.: https://www.gdynia.pl/

Zobacz podobne

Pomorskie/ Z powodu sinic nieczynne trzy nadmorskie kąpieliska

KM

EKG: Port Gdańsk to gwarancja bezpiecznej i niezależnej Polski

BS

Wiceszef MSZ o Inicjatywie Trójmorza: powinniśmy kontynuować wsparcie dla inwestycji związanych z innowacjami

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie