Polski Portal Morski
Aktualności Forum Ekspertów Ministerstwo

Wiceminister infrastruktury o gospodarce morskiej w 2022 roku

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podsumował minony rok, w gospodarce morskiej. Z jednej strony był to rok bardzo trudny, ale z drugiej strony nie przeszkodziło nam to w realizacji inwestycji, które jako rząd podjęliśmy wiele lat temu.

Jednym z najważniejszych wydarzeń było otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Udało się zrealizować tę inwestycję, chociaż pamiętamy, ile towarzyszyło jej ataków z wielu stron, ale także prób zablokowania, nie mówiąc już nawet o stronie rosyjskiej, która podjęła działania zmierzające do zablokowania całego przedsięwzięcia – powiedział pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Wiceminister Marek Gróbarczyk przedstawił, co przez ostatnie 12 miesięcy udało się zrobić w ramach gospodarki morskiej.

– Z jednej strony był to rok bardzo trudny, ale z drugiej strony nie przeszkodziło nam to w realizacji inwestycji, które jako rząd podjęliśmy wiele lat temu. Historycznym dniem był 17 września, kiedy odbyło się otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Udało się zrealizować tę inwestycję, chociaż pamiętamy, ile towarzyszyło jej ataków z wielu stron, ale także prób zablokowania, nie mówiąc już nawet o stronie rosyjskiej, która podjęła działania zmierzające do zablokowania całego przedsięwzięcia. W międzyczasie dotarło do nas wiele różnych informacji dotyczących rządu Donalda Tuska, który robił wszystko, żeby przekop się nie udał. Umowa z Rosją w sprawie utrzymania statusu quo na Zalewie Wiślanym, która została podpisana przez Radosława Sikorskiego z Federacją Rosyjską, miała służyć temu, aby inwestycja nie została zrealizowana – rozpoczął wiceminister Marek Gróbarczyk.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną wpłynął także na polskie bezpieczeństwo, uniezależniając Polskę od Federacji Rosyjskiej.

– Federacja Rosyjska jest państwem agresywnym, imperialistycznym i działającym na szkodę państw, które znajdują się w jej pobliżu. To wszystko dzisiaj ma zupełnie inny wymiar w kontekście swobodnego dostępu do Zalewu Wiślanego (…). Pierwsze wejście jednostek Straży Granicznej czy Marynarki Wojennej na Zalew Wiślany, które do tej pory było niemożliwe, wpłynęło na utrzymanie bezpieczeństwa, co jest podstawowym priorytetem. Obecnie obszar granicy Unii Europejskiej, NATO, a przede wszystkim Polski, który do tej pory nie mógł być należycie chroniony w ramach granicy z obwodem kaliningradzkim, dzisiaj przybiera zupełnie inny wymiar – oznajmił pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Kolejnym przedsięwzięciem, które udało się zrealizować w 2022 roku, była modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin.

– To było historyczne wydarzenie, które wiązało się z możliwością żeglugi większych jednostek i uruchomienia Szczecina jako portu morskiego, a więc także z rozwojem przeładunków (…). To wpłynęło na uruchomienie zachodniej części Polski, która do tej pory była ograniczona z uwagi na to, iż poprzedni rząd nie chciał podejmować tego typu działań. Wystarczy przypomnieć decyzje, które zostały podjęte w kontekście likwidacji przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodnim. To doprowadzało do ograniczania i zmniejszania możliwości szans rozwojowych całego zachodu (…). Port w Szczecinie do tej pory nie mógł przyjmować dużych jednostek, a przecież w kontekście polskiego bezpieczeństwa energetycznego jest to kluczowy element dotyczący zwiększania naszej niezależności – mówił wiceminister infrastruktury.

W październiku rozpoczęła się budowa polskiego promu Ro-Pax.

– Najważniejsze było dla nas to, aby zrealizować to zadanie w polskich stoczniach. Ono się de facto zaczęło kilka lat temu, ale napotkało na duże problemy (…). Ostatecznie polscy armatorzy stworzyli wspólną spółkę, która dzisiaj inwestuje w budowę promów. To pierwszy, ale generalnie położone zostały trzy stępki pod trzy promy, bo kontrakt opiewa na budowę trzech jednostek dla polskich armatorów. Rynek promowy rozwija się bardzo dobrze, a naszym celem jest zachowanie naszych linii, wymiana tonażu czy jednostek (…). To największy projekt stoczniowy, na podstawie którego jesteśmy bezpieczni, jeśli chodzi o rozwój polskich stoczni. Nie szukamy żadnych zachodnich czy katarskich armatorów, ale zachowujemy polski potencjał – podkreślił gość audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Z kolei w listopadzie wystartowała budowa głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku.

– To kluczowe przedsięwzięcie. Jeszcze kilkanaście lat temu Polska w ogóle nie przyjmowała dużych jednostek i nie przeładowywała kontenerów, bo portem, który miał dostarczać nam kontenery, był port w Hamburgu (…). Dzisiaj to wszystko się zmieniło. Port w Gdańsku jest dzisiaj największym portem przeładowującym kontenery na Morzu Bałtyckim. Budowa dodatkowego terminala spowoduje, iż wynik wzrośnie do pięciu milionów kontenerów dwudziestostopowych. Ambicje mamy takie, aby dostać się do czołówki europejskich portów, a więc przejąć jeszcze więcej przeładunków, które pojawiają się w naszej części Europy – powiedział wiceminister Marek Gróbarczyk.

Federacja Rosyjska nie jest jedynym polskim sąsiadem, który sprzeciwia się rozwojowi polskich portów. Niemcy próbują zablokować rozwój Odry.

– To, co dzieje się po stronie niemieckiej, jest skandaliczne. Polityka Niemiec totalnie się skompromitowała w kontekście bezpieczeństwa energetycznego. Wystarczy przypomnieć budowę Nord Streamów, które miały być hubem i liniami zabezpieczającymi interesy europejskie. Tymczasem okazało się, że budowa obu nitek doprowadziła do ponad 50 procentowego uzależnienia od Federacji Rosyjskiej. To wszystko powoduje, że Polska buduje dzisiaj swoją politykę bezpieczeństwa i przeładunków – podsumował wiceszef resortu infrastruktury.

źródło Radio Maryja/ fot. Grupa NDI/ Besix

Zobacz podobne

Kolejny tydzień na budowie tunelu w Świnoujściu

BS

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg podsumował 2021 rok

KM

Piloci Morscy Szczecin. Czy manewrowanie 315 metrowym statkiem jest trudne?

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie