– Pogłębienie toru wodnego do 12,5 m to nie jedyna ze strategicznych inwestycji zrealizowanych na Pomorzu Zachodnim, a bardzo istotnych z punktu widzenia interesu Polski – podkreślił europoseł Joachim Brudziński podczas inauguracji wystawy zorganizowanej z jego inicjatywy w Parlamencie Europejskim. Wystawę w Parlamencie Europejskim można oglądać do piątku, 31 marca br. (Spinelli Flor1, Spinelli Balcony Area). W fotograficznym skrócie obrazuje modernizację toru wodnego, zabytki wydobyte z dna Odry ale też perspektywę rozwoju zespołu portów Szczecin i Świnoujście.
Joachim Brudziński, zwracając się do uczestników inauguracji wystawy, wśród strategicznych inwestycji regionu wymienił także budowę i rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu, gazociąg Baltic Pipe, które zagwarantowały Polsce suwerenność energetyczną.
Europoseł przypomniał słowa śp. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego – Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu! – podkreślając, iż rząd PiS wypełnia ten testament inwestycjami, które zapewniają m.in. rozwój portów w naszym regionie. Europoseł wspomniał również o terminalu kontenerowym w Świnoujściu oraz budowie toru podejściowego od strony morza, na które w ramach wieloletnich ram finansowych premier Mateusz Morawiecki przeznaczył dodatkowe fundusze.
Obecny w Brukseli Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury z ramienia rządu odpowiedzialny za gospodarkę morską podkreślił, iż Polska jest dziś liderem w przeładunkach kontenerowych na Bałtyku, a planowany terminal w Świnoujściu jeszcze bardziej umocni w tym obszarze pozycję naszych portów narodowych.
Minister przypomniał, że jeszcze w 2008 roku w prezentowanych oficjalnie dokumentach parlamentu Europejskiego wskazywano na Hamburg, jako główny port europejski operujący na Bałtyku. – Pozostałe, w tym polskie porty miały pełnić rolę fiderowych – dodał. – Na szczęście, po wygraniu wyborów przez Prawo i Sprawiedliwość w 2015 roku udało nam się przywrócić znaczenie gospodarki morskiej dla naszego kraju. Wtedy też zapadła kluczowa decyzja dotycząca pogłębienia toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia, a inwestycje we wszystkich polskich portach wpisaliśmy do strategicznego kierunku rozwoju całej branży.
Inwestorem modernizacji toru wodnego był Urząd Morski w Szczecinie. Paweł Szumny, zastępca dyrektora UM w swojej krótkiej prezentacji Brukseli przyznał, że 75-letniej historii szczecińskiego urzędu była to największa inwestycja, a w momencie rozpoczęcia był to największy tego typu projekt na świecie. Przypomniał, iż koszt modernizacji to blisko 2 mld zł. Urząd na realizację tego zadania potrzebował 3 lat. Warto dodać, iż inwestycja mimo trudnego okresu, pandemii została zakończona w ub.r., zgodnie z haromonogramem.
Wystawa w budynku Parlamentu Europejskiego w Brukseli (Spinelli Flor1, Spinelli Balcony Area) będzie dostępna do piątku, 31 marca br.
PJ






Fot.: Polska Morska