Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Ważne

Bruksela. Do piątku w Parlamencie Europejskim w fotograficznym skrócie modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin i zabytki wydobyte z Odry

– Pogłębienie toru wodnego do 12,5 m to nie jedyna ze strategicznych inwestycji zrealizowanych na Pomorzu Zachodnim, a bardzo istotnych z punktu widzenia interesu Polski – podkreślił europoseł Joachim Brudziński podczas inauguracji wystawy zorganizowanej z jego inicjatywy w Parlamencie Europejskim. Wystawę w Parlamencie Europejskim można oglądać do piątku, 31 marca br. (Spinelli Flor1, Spinelli Balcony Area).  W fotograficznym skrócie obrazuje modernizację toru wodnego, zabytki wydobyte z dna Odry ale też perspektywę rozwoju zespołu portów Szczecin i Świnoujście.

Joachim Brudziński, zwracając się do uczestników inauguracji wystawy, wśród strategicznych inwestycji regionu wymienił także budowę i rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu, gazociąg Baltic Pipe, które zagwarantowały Polsce suwerenność energetyczną.

Europoseł przypomniał słowa śp. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego – Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu! – podkreślając, iż rząd PiS wypełnia ten testament inwestycjami, które zapewniają m.in. rozwój portów w naszym regionie.  Europoseł wspomniał również o terminalu kontenerowym w Świnoujściu oraz budowie toru podejściowego od strony morza, na które w ramach wieloletnich ram finansowych  premier Mateusz Morawiecki przeznaczył dodatkowe fundusze.

Obecny w Brukseli Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury z ramienia rządu odpowiedzialny za gospodarkę morską podkreślił, iż Polska jest dziś liderem w przeładunkach kontenerowych na Bałtyku, a planowany terminal w Świnoujściu jeszcze bardziej umocni w tym obszarze pozycję naszych portów narodowych.

 Minister przypomniał, że jeszcze w 2008 roku w prezentowanych oficjalnie dokumentach parlamentu Europejskiego wskazywano na Hamburg, jako główny port europejski operujący na Bałtyku. – Pozostałe, w tym polskie porty miały pełnić rolę fiderowych – dodał. – Na szczęście, po wygraniu wyborów przez Prawo i Sprawiedliwość w 2015 roku udało nam się przywrócić znaczenie gospodarki morskiej dla naszego kraju. Wtedy też zapadła  kluczowa decyzja dotycząca pogłębienia toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia, a inwestycje we wszystkich polskich portach wpisaliśmy do strategicznego kierunku rozwoju całej branży.

 Inwestorem modernizacji toru wodnego był Urząd Morski w Szczecinie. Paweł Szumny, zastępca dyrektora UM w swojej krótkiej prezentacji Brukseli przyznał, że 75-letniej historii szczecińskiego urzędu była to największa inwestycja, a w momencie rozpoczęcia był to największy tego typu projekt na świecie. Przypomniał, iż koszt modernizacji to blisko 2 mld zł. Urząd na realizację tego zadania potrzebował 3 lat. Warto dodać, iż inwestycja mimo trudnego okresu, pandemii została zakończona w ub.r., zgodnie z haromonogramem.

Wystawa w budynku Parlamentu Europejskiego w Brukseli (Spinelli Flor1, Spinelli Balcony Area) będzie dostępna do piątku, 31 marca br.

PJ

Fot.: Polska Morska

Zobacz podobne

Pierwszy statek o konstrukcji całkowicie spawanej

PL

PERN oddał do eksploatacji zbiornik w Boronowie

Autor

Wody Polskie: zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej Krosna Odrzańskiego

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie