Polski Portal Morski
Aktualności

Kamień węgielny pod halę do produkcji Mieczników

17 czerwca na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycję związane z Programem Miecznik – budowy trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wśród licznych gości uroczystości był Wicepremier Jacek Sasin, który podkreślił rolę Marynarki Wojennej RP w obronności Polski.

Budowa najwyższej w polskiej branży stoczniowej hali kadłubowej oraz nowoczesnej hali produkcyjnej rozpoczęły się w marcu 2023 r. Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zostanie wykonana w konstrukcji stalowej, o wysokości 43 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Inwestycja znacznie zwiększy zdolności produkcyjne Stoczni.

– Kiedy w 2017 roku majątek Stoczni przejmowany był od Syndyka, mało kto wierzył, że na tym terenie będą znów budowane okręty dla naszej Marynarki – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. – Od tego czasu przeszliśmy długą i trudną drogę. Sytuacja nie jest jeszcze idealna, ale wiele wskazuje na to, że idziemy we właściwym kierunku. Dzięki zmianom, jakie zostały w Stoczni wprowadzone udało nam się w dużej mierze odbudować zaufanie Marynarki Wojennej, partnerów biznesowych i pracowników.

Na obecnym etapie realizacji inwestycji zakończono prace rozbiórkowe, wykonano też roboty palowe pod budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem biurowym. Aktualnie budowane są sieci sanitarne i elektryczne. Na hali kadłubowej kontynuowane są roboty rozbiórkowe, rozpoczęło się palowanie pod fundamenty hali kadłubowej. Usunięte są kolizje energetyczne. Na budowie pracuje obecnie 25 jednostek sprzętowych i około 60 pracowników.

– Zakończyliśmy roboty żelbetowe w zakresie fundamentów budynku biurowego, rozpoczęliśmy zaś montaż konstrukcji prefabrykowanej budynku biurowego i hali produkcyjnej, a także roboty hydrotechniczne związane ze wzmocnieniem nabrzeża – mówi Sylwia Rogall dyrektor projektu z Grupy NDI. – Start montażu konstrukcji stalowej hali kadłubowej planujemy pod koniec lipca.

Zakończenie inwestycji budowlanych planowane jest na sierpień 2024 roku. Wcześniej, bo już w sierpniu 2023 roku na terenie PGZ Stoczni Wojennej planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszej z trzech fregat typu Miecznik.

Źródło/fot.: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Zobacz podobne

Pomorskie/ Z powodu sinic nieczynne są trzy nadmorskie kąpieliska i dwa nad jeziorami

Autor

Naukowcy nt. raportu IPCC: zaakcentowane emisje metanu, zmiany obiegu wody i wzrost poziomu oceanów

JJ

Trwają prace nad rozładowaniem „największego korka świata” w Kanale Panamskim

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie