Polski Portal Morski
Aktualności

Kamień węgielny pod halę do produkcji Mieczników

17 czerwca na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni miało miejsce wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycję związane z Programem Miecznik – budowy trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wśród licznych gości uroczystości był Wicepremier Jacek Sasin, który podkreślił rolę Marynarki Wojennej RP w obronności Polski.

Budowa najwyższej w polskiej branży stoczniowej hali kadłubowej oraz nowoczesnej hali produkcyjnej rozpoczęły się w marcu 2023 r. Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zostanie wykonana w konstrukcji stalowej, o wysokości 43 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Inwestycja znacznie zwiększy zdolności produkcyjne Stoczni.

– Kiedy w 2017 roku majątek Stoczni przejmowany był od Syndyka, mało kto wierzył, że na tym terenie będą znów budowane okręty dla naszej Marynarki – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. – Od tego czasu przeszliśmy długą i trudną drogę. Sytuacja nie jest jeszcze idealna, ale wiele wskazuje na to, że idziemy we właściwym kierunku. Dzięki zmianom, jakie zostały w Stoczni wprowadzone udało nam się w dużej mierze odbudować zaufanie Marynarki Wojennej, partnerów biznesowych i pracowników.

Na obecnym etapie realizacji inwestycji zakończono prace rozbiórkowe, wykonano też roboty palowe pod budynkiem hali produkcyjnej i budynkiem biurowym. Aktualnie budowane są sieci sanitarne i elektryczne. Na hali kadłubowej kontynuowane są roboty rozbiórkowe, rozpoczęło się palowanie pod fundamenty hali kadłubowej. Usunięte są kolizje energetyczne. Na budowie pracuje obecnie 25 jednostek sprzętowych i około 60 pracowników.

– Zakończyliśmy roboty żelbetowe w zakresie fundamentów budynku biurowego, rozpoczęliśmy zaś montaż konstrukcji prefabrykowanej budynku biurowego i hali produkcyjnej, a także roboty hydrotechniczne związane ze wzmocnieniem nabrzeża – mówi Sylwia Rogall dyrektor projektu z Grupy NDI. – Start montażu konstrukcji stalowej hali kadłubowej planujemy pod koniec lipca.

Zakończenie inwestycji budowlanych planowane jest na sierpień 2024 roku. Wcześniej, bo już w sierpniu 2023 roku na terenie PGZ Stoczni Wojennej planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszej z trzech fregat typu Miecznik.

Źródło/fot.: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.

Zobacz podobne

Jeziorowiec „Resko” remontowany w Gryfii

MZ

Komandor Tomasz Popiołek objął dowodzenie Komendą Portu Wojennego Świnoujście

KM

Jakóbik: Przyspieszenie offshore, czyli co zawiera umowa sektorowa

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie