Polski Portal Morski
Aktualności

Trwają prace nad rozładowaniem „największego korka świata” w Kanale Panamskim

Zarząd Kanału Panamskiego, rozładowujący „największy korek świata”, powiadomił w środę, że na wejście do kanału czeka obecnie 131 statków, o 45 proc. więcej niż średnio, ale mniej niż w kolejce, która oczekiwała na przeprawę w ubiegłym miesiącu, liczącej 165 jednostek.

Kanał łączący oceany Spokojny i Atlantycki jest jedną z kluczowych dróg wodnych świata. Jednak system kilkunastu śluz umożliwiający przepuszczanie statków wymaga odpowiedniego poziomu wody, pobieranej z jeziora Gatun. Tymczasem długotrwała susza spowodowała problemy z pozyskiwaniem wody i wymusiła wprowadzenie ograniczeń rozmiarów przeprawiających się jednostek. Mimo nasilenia się opadów deszczu w Panamie w ostatnich tygodniach nadal przez kanał mogą się przeprawiać tylko jednostki o maksymalnym zanurzeniu 44 stóp (13,4 m) – poinformowała agencja Reutera. Czas oczekiwania na przepłynięcie wzrósł w tym miesiącu do 10-11 dni, z 6-7 dni w lipcu, przy czym kolejka dla statków towarowych i gazowców przekracza 17 dni, a dla tankowców wynosi prawie 13 dni.

Portal Światowego Forum Ekonomicznego zauważa, że problemy Kanału Panamskiego stanowią ilustrację zagrożeń, jakie kryzys klimatyczny wywiera na globalne łańcuchy dostaw. Opóźnienia, ograniczenia zanurzenia i rosnące koszty transportu towarów między Stanami Zjednoczonymi a Azją oraz między Ameryką Południową a Europą, Azją i zachodnim wybrzeżem USA zmuszają eksporterów do poszukiwania alternatyw – podkreśla Reuters.

Źródło: PAP Fot.: Envato/diegograndi

Zobacz podobne

Wodowanie ORP SĘP

PL

Kajak Aleksandra Doby trafi do Morskiego Centrum Nauki

BS

PARP: 9,35 mln euro na innowacje dotyczące wód śródlądowych lub morskich

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie