Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

Przemysł militarny stoczni. „Nasza codzienność w dużej mierze zależy od handlu morskiego”

Jakie znaczenie ma przemysł militarny dla polskich stoczni? Na ten temat, Iwona Wysocka w audycji „Ludzie i Pieniądze” rozmawiała z Ireneuszem Karaśkiewiczem, dyrektorem biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego.

– Jak ważny jest dla Polski handel morski? Drogą morską według szacunku Światowej Organizacji Handlu jest przewożone 90 proc. wolumenu i ta duża część dóbr konsumpcyjnych, których na co dzień używamy, importowana jest drogą morską. Nasza codzienność, nasza egzystencja w dużej mierze zależy od handlu morskiego. Handel morski jest krytycznie ważny dla naszego funkcjonowania. Utrzymywanie zdolności stoczniowych, nowoczesnych, konkurencyjnych jest krytycznie ważne dla tego handlu i utrzymania floty wojennej, która zabezpiecza tenże handel. Do czego doszło w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat? Produkcja została niemal całkowicie przeniesiona na daleki wschód, głównie do Chin. Napięcia pojawiające się w tamtym regionie i groźba wybuchu wojny nakazują pilne odwrócenie tego trendu na bardziej zrównoważony. Stąd potrzebne są inwestycje. Polskie stocznie póki co posiadają potencjał, by w razie globalnego kryzysu załamania dostaw statków z dalekiego wschodu podjąć się budowy niemal wszystkich jednostek transportowych potrzebnych dla funkcjonowania gospodarki Polski – zaznaczył Karaśkiewicz.

– Zupełnie samowystarczalni nie będziemy nigdy, bo zawsze jakieś elementy statków i okrętów wojennych będziemy importować. Natomiast musimy mieć swój własny warsztat, który będzie w stanie te rzeczy zainstalować, modernizować, unowocześniać. Jeżeli chodzi o sam proces, on już się dzieje. Polski komponent wojenny polskiego przemysłu stoczniowego miał długą przerwę. Jeszcze w komunistycznych czasach były dwie polskie stocznie, które produkowały okręty wojenne na potrzeby Układu Warszawskiego. To nie był high-tech, ale solidny mid-tech, czyli średnio technicznie zaawansowane okręty wojenne. Zupełnie przyzwoite, w dobrym standardzie. Ten przemysł potrafił nawet produkować na eksport do innych krajów. Po upadku komunizmu nastąpiła bardzo długa przerwa. A jak wiadomo, jeśli jest przerwa, to pewna ciągłość i projektowa, i produkcyjna zostaje zerwana- podkreślił ekspert.

Źródło/ Radio Gdańsk / https://radiogdansk.pl/audycje/ludzie-i-pieniadze/2023/06/21/przemysl-militarny-stoczni-nasza-codziennosc-w-duzej-mierze-zalezy-od-handlu-morskiego/ Fot. pixabay.com

Zobacz podobne

ORP Orzeł – zapowiedź gry planszowej

Autor

Pożegnanie okrętu ORP Iskra

BS

Plac składowy świnoujskiego portu handlowego jest pełen węgla

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie