Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Porty Ważne

Kształcenie specjalistów branży offshore. Współpraca ZSM w Świnoujściu i Orlenu

Umowa między Orlenem, Zespołem Szkół Morskich w Świnoujściu i portem w Wenecji. Przed nami potężne inwestycje na Odrze i Bałtyku, które mimo niemieckich protestów nie zostaną wstrzymane. Takie m.in. deklaracje padły podczas 10. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

Dynamiczny rozwój branży offshore, czyli morskich farm wiatrowych powoduje, że pilnie potrzeba specjalistów. Stąd porozumienie między Zespołem Szkół Morskich w Świnoujściu a firmą Orlen Neptun, która tuż obok szkoły buduje nowoczesny terminal instalacyjny.

– My jesteśmy otwarci, bo chcemy nadążyć za rozwojem gospodarki morskiej w Polsce i postaramy się wspomóc, kształcąc ludzi na potrzeby tej firmy — zadeklarowała Marzena Gańcza, dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu.

Orlen objął patronatem klasę, która kształci logistyków. Dzięki temu uczniowie zyskają dodatkowe umiejętności wymagane na rynku offshore.
– Liczymy na to, że poza kadrami typowo logistycznymi uda nam się wypracować jakiś model kształcenia, może na przyszłość techników w branżach związanych bardziej z offshorem – zaznaczył Jarosław Trybuchowicz, prezes Zarządu Orlen Neptun.

Uczniowie mają też możliwość praktyk w terminalu instalacyjnym dla morskich farm wiatrowych, który ma ruszyć już pod koniec przyszłego roku, a również szansa dla nich na pracę po skończeniu szkoły.

– Bardzo dobrze płatne, bo to przecież specyfika pracy po części na morzu i po części oczywiście na specjalistycznych urządzeniach, jakie są morskie farmy wiatrowe, no i oczywiście całkowici nowy obszar kompetencji, jaki pozyskują ci młodzi ludzie – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zyskać mają również porty w Szczecinie i Świnoujściu, które właśnie nawiązały współpracę z portem w Wenecji. Dzięki temu towary z południa Europy przez Pomorze Zachodnie będą trafiać do Skandynawii. To jeszcze bardziej ma wzmocnić pozycję naszych portów.

– Przekroczyliśmy barierę 100 milionów, 133, a ten rok to już szacowane nawet jest 150 milionów ton przeładunków. W sposób oczywisty nasi sąsiedzi mogą odczuwać pewne zagrożenie, czy też pewną niepewność w tym zakresie – ocenia Dariusz Smoliński z Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego.

Gra idzie o duże pieniądze, które zamiast do Niemiec mają trafić do Polski. Stąd nieustanne protesty ze strony niemieckich polityków i powiązanych z nimi ekologów, którzy podważają praktycznie każdą polską inwestycję na Odrze i Bałtyku.

– Słynny terminal gazowy w Meklemburgii został wybudowany bez żadnych pozwoleń i wszystko można było po stronie niemieckiej wybudować. U nas jest tyle przeciwności i właśnie ekologicznych zahamowań, że to po prostu aż wszystko jest nienaturalne – podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Polski rząd już wielokrotnie zapowiadał, że z inwestycji na Bałtyku czy Odrze nie zrezygnuje, bo nie jest to zgodne z polską racją stanu.

Źródło TVP3 Szczecin fot. Pixabay

Zobacz podobne

W Zatoce Fińskiej odkryto wrak niderlandzkiego żaglowca z XVII wieku

BS

Kierowcy korzystają z kolejnego odcinka Via Carpatia

KM

Już za kilka tygodni szybciej dojedziemy nad morze

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie