Polski Portal Morski
Aktualności

Orlen: 5,8 mld zł wzrostu wyniku netto w 2023 r. dzięki uwolnieniu zabezpieczeń handlu LNG

Orlen przewiduje wzrost zysku netto za 2023 r. o ok. 5,8 mld zł z powodu uwolnienia zabezpieczeń, stworzonych na potrzeby odbioru LNG od firmy Venture Global Calcasieu Pass (VGCP). Orlen dokonał takiego przeklasyfikowania, ponieważ nie dostał gazu o VGCP.

Zgodnie z komunikatem Orlenu, spółka w sprawozdaniach finansowych za 2023 r. przewiduje ujęcie wpływu zaprzestania stosowania rachunkowości zabezpieczeń przepływów pieniężnych w odniesieniu do wydzielonego portfela transakcji terminowych zabezpieczających ekspozycję związaną z umową na zakup LNG od amerykańskiego dostawcy Venture Global Calcasieu Pass. Na podstawie kontraktu długoterminowego Orlen jako następca prawny PGNiG miał odbierać 1,5 mln ton LNG rocznie przez 20 lat w formule Free on Board w terminalu Calcasieu Pass LNG w USA. Koncern zabezpieczał różnicę między zakupem LNG po cenach wyrażonych w indeksie Henry Hub, a późniejszą sprzedażą gazu do wysokości zgodnej z zakupionymi wolumenami po cenach opartych o indeksy gazowe z rynku europejskiego skorelowane z indeksem TTF.

Z powodu zabezpieczeń Orlen ujmował w kapitale własnym część zysków lub strat związanych z instrumentami zabezpieczającymi – wyjaśnił koncern.

Ponieważ amerykański dostawca nie zrealizował dotychczas żadnej dostawy LNG, i ze względu na kolejne opóźnienia terminu rozpoczęcia dostaw LNG z terminala Calcasieu Pass Orlen uznał, że nie może oczekiwać wystąpienia zabezpieczanych przepływów pieniężnych i dokonał przeklasyfikowania skumulowanych zysków i strat związanych z instrumentami zabezpieczającymi z kapitału własnego do wyniku finansowego. W efekcie wynik EBITDA Grupy Orlen za 2023 r. wzrośnie o ok. 7,2 mld zł, a wynik netto Grupy Orlen – o ok. 5,8 mld zł.

Źródło: PAP Fot.: GAZ-SYSTEM

Zobacz podobne

Gazociąg podmorski Baltic Pipe z decyzją na użytkowanie

BS

PGNiG: ważny krok w kierunku zwiększenia dostaw LNG o 4 mln ton rocznie

KM

Ostatnie przygotowania na budowie Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie