Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Cztery firmy mogą złożyć oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni

Cztery międzynarodowe firmy zostały zaproszone do złożenia oferty na projekt bodowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia – poinformowała firma EY, która doradza przy inwestycji. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów ponad 5,5 mld zł – dodała.

Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się: Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS; Hutchison Ports Poland S.a r.l. oraz Port of Felixstowe Limited; International Container Terminal Services Inc.; Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.

Jak podali przedstawiciele EY, projekt PPP „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” wszedł w kolejną fazę: 4 lipca uczestnicy dialogu otrzymali oficjalnie zaproszenie do złożenia oferty. „To największy projekt w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 miliarda złotych” – dodano.

Zaproszone firmy mają czas do 4 października na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.

EY, wraz z kancelarią DZP oraz Databout (w ramach konsorcjum) doradza przy przedsięwzięciu na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Lider zespołu Transport i Infrastruktura EY w Polsce Maciej Ziomek cytowany w komunikacie wyraził nadzieję, że doradztwo w tym przedsięwzięciu, które jest innowacyjne na rodzimym rynku, przetrze szlak do kolejnych tego typu inwestycji w Polsce, realizowanych w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. „Wierzymy, że ekspertyza EY, poszerzona o doświadczenia z realizacji analogicznych projektów w innych krajach, pomogą zrealizować ten projekt w optymalnej formule i harmonogramie” – wskazał.

Projekt „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy PPP części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. W ramach prac Partner Prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy. Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą komunikację z obszarem terminalu. Podmiot Publiczny partycypuje w inwestycji, budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.

Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.

Umowa PPP zostanie zawarta na ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 roku.

W komunikacie wskazano, że to obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).

Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.

EY jest międzynarodowym koncernem świadczącym usługi doradcze i audytorskie.

Źródło: PAP Fot.: Port Gdynia

Zobacz podobne

Nowe stanowiska do dozowania biokomponentów w bazie paliw w Dębogórzu

AB

Sejm o farmach wiatrowych i zmianach w kodeksach

Autor

Trwa 15. edycja Międzynarodowej Konferencji TransNav

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie