Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Mimo niemieckiego sprzeciwu, w Świnoujściu powstanie nowoczesny port kontenerowy

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk we wtorek opowiedział o problemach z budową portu w Świnoujściu. Wskazał, iż Niemcy są bardzo przeciwni tej budowie, ponieważ zagroziłaby ich interesom. Wyliczył argumenty, którymi zasłaniają się nasi niemieccy sąsiedzi, a także co jest konieczne, by budowa doszła do skutku.

Według Gróbarczyka polskie porty „świetnie” się rozwijają, jako huby przeładunkowe”. Wiceszef MI przypomniał, że w zeszłym roku przeładowały 133 mln ton. „Po pół roku notujemy wzrost. Myślę, że powinniśmy ten wynik przekroczyć” – ocenił.

Jak dodał, rozbudowa portu w Świnoujściu będzie konkurencją dla Hamburga, „musimy sprawdzić dokładnie, czy inwestycja jest zgodna ze wszelkimi normami środowiskowymi”. Zdaniem Gróbarczyka niemiecka narracja przybiera „bardzo klarowny kształt”.

W poniedziałek „Deutsche Welle” napisało, że „Niemcom nie podobają się polskie plany budowy portu w Świnoujściu”. Dodano, że „boją się o przyrodę i turystykę”. Jak zauważono w „DW”, nie przekonuje ich wyznaczenie przez Polskę nowego toru podejściowego dla statków.

„Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu nadal budzi sprzeciw niemieckich władz samorządowych, organizacji ekologicznych oraz posłów do Parlamentu Europejskiego. Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego, krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje. Przeciwnicy polskiego portu kontenerowego zwracają uwagę na tereny Natura 2000, wyznaczone i chronione przez UE, na których budowa jest dozwolona tylko wtedy, gdy nie ma to wpływu na przyrodę” – czytamy w „DW”.

We wtorek wiceminister Gróbarczyk podkreślił, że strona niemiecka wykorzystuje „wszelkiego rodzaju aspekty właśnie związane z ochroną środowiska na rzecz blokowania inwestycji”.

Dodał, że „to już kolejna tego typu akcja skierowana ze strony niemieckiej właśnie w ramach osłabienia czy próby zablokowania tej inwestycji”.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało w lipcu br. z dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie umowę na realizację zadania pn. „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek o długości ok. 70 km.

Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi.

Realizacja projektu pozwoli m.in. na bezpieczny transport wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu dla większej liczby statków o większych parametrach oraz zwiększy przepustowość infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu, co zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia kolejki statków na istniejącym torze podejściowym.

Koszt inwestycji to 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to dofinasowanie ze środków unijnych. Za realizację zadania odpowiadał będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Trasa nowego toru wodnego będzie w całości przebiegać w polskich obszarach morskich. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.

Odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu zapewnić ma wieloletni program pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”. Został on ustanowiony uchwałą rządu w maju br. Wartość programu to 10,26 mld zł, a budżet państwa przekaże 7,46 mld zł.

Źródło PAP fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

GAZ-SYSTEM uzyskał certyfikację systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy PN – ISO 45001

BS

Pierwsze przęsło na moście w szczecińskich Podjuchach

BS

 Siły morskie W. Brytanii przejęły nielegalnie transportowaną irańską broń

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie