Inne

Naukowcy odkrywają nowy ekosystem pod dnem oceanu

Międzynarodowy zespół naukowy odkrył siedliska głębinowe i zdobył dowody na istnienie zwierząt hydrotermalnych we wnękach wulkanicznych pod dnem oceanu.

Nowy ekosystem we wnękach wulkanicznych pod tzw. kominami hydrotermalnymi odkryto w wodach wschodniego Pacyfiku u wybrzeży Ameryki Środkowej na głębokości ok. 2500 m. W 30-dniowej ekspedycji na pokładzie statku badawczego Schmidt Ocean Institute „Falkor” wziął udział międzynarodowy zespół badaczy m.in.  z USA, Niemiec, Holandii, Francji, Kostaryki i Słowenii – poinformował Schmidt Ocean Institute w komunikacie prasowym.

Przy użyciu podwodnego robota naukowcy podnieśli fragmenty skorupy wulkanicznej, odkrywając systemy jaskiń pełne robaków, ślimaków i bakterii chemosyntetycznych żyjących w wodzie o temperaturze 25 stopni Celsjusza. Odkrycie udowodniło, że żywe organizmy mają siedliska zarówno nad, jak i pod dnem morskim. Naukowcy nigdy wcześniej nie szukali zwierząt pod wulkanicznymi gorącymi źródłami.

Badacze znaleźli także dowody na „zwierzęta wentylacyjne”, podróżujące pod dnem morskim swoistymi rurociągami w celu kolonizacji nowych siedlisk.

Kominy hydrotermalne działają jak podwodne gorące źródła, które przepływają przez pęknięcia w skorupie ziemskiej w wyniku aktywności tektonicznej. Kiedy pojawia się nowy komin hydrotermalny, ekosystem szybko nim podąża, a zwierzęta kolonizują nowy obszar w ciągu kilku lat. Naukowcy ciągle nie wiedzą, w jaki sposób larwy zwierząt znajdują nowe pola wentylacyjne.

Zdaniem badaczy odkrycia dokonane podczas ekspedycji Schmidt Ocean Institute wzmacniają pilną potrzebę pełnego zbadania oceanów. Ujawnienie nowych stworzeń i zupełnie nowego ekosystemu podkreśla, jak wiele jeszcze jest do zbadania, i jak ważna jest ochrona tego, czego jeszcze nie znamy lub nie rozumiemy.

Źródło Polska Morska fot. Pixabay