Wprowadzenie nowej generacji elektronicznych map morskich to cel finansowanego z funduszy unijnych kwotą 4,9 mln euro programu Interreg „Baltic Sea e-nav”. Do jesieni 2026 r., na przykładzie Morza Bałtyckiego, ma on dostarczyć podstawowych danych dla przyszłych systemów nawigacyjnych w żegludze.
Wśród 14 uczestników projektu z 9 krajów jest Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej RP
Dzięki inicjatywie, której wiodącym partnerem Szwedzka Administracja Morska, od 2026 r. mapy morskie mają być nie tylko w pełni cyfrowe, ale także dynamiczne. W nowym projekcie Interreg „Baltic Sea e-nav” jego uczestnicy opracują kolejną generację elektronicznych map morskich i innych produktów nautycznych na przykładzie Morza Bałtyckiego.
„Morze Bałtyckie to doskonały poligon doświadczalny dla nowych zastosowań. Jeśli możemy to zrobić tutaj, możemy to zrobić wszędzie” – powiedział Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) dr Mathias Jonas.
Nowe mapy elektroniczne będzie można aktualizować o różne informacje w konkretnym statku i jego sytuacji na morzu. Dzięki temu będzie można np. optymalizować trasy i załadunek w czasie rzeczywistym, zwiększyć bezpieczeństwo ludzi i środowiska oraz zmniejszać wpływ na środowisko.
Projekt Interreg „Baltic Sea e-Nav” obejmuje cały łańcuch procesów – od opracowania produktu po dystrybucję danych nawigacyjnych do użytkowników końcowych. W projekt zaangażowane są m.in. instytuty badawcze, producenci systemów nawigacyjnych i dostawcy danych nawigacyjnych.
Oczekuje się, że do jesieni 2026 r. „Baltic Sea e-Nav” dostarczy podstawowych danych dla przyszłych systemów nawigacji w żegludze.
źródło: Polska Morska / fot. IHO