Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku na finiszu

Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku jest na ukończeniu. Projekt w części budowlanej został już wykonany w całości, pozostały kwestie formalne i rozliczeniowe – przekazał PAP Urząd Morski w Gdyni.

Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, głównym celem modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku była poprawa osłony wschodniej strony Portu Północnego, która nie została zrealizowana podczas budowy w połowie lat 70. XX wieku.

„Inwestycja poprawia operacyjność i wydajność portu, niezależność od warunków pogodowych, wzmacnia bezpieczeństwo i zdolność eksploatacyjną portu, co podnosi jego atrakcyjność w oczach operatorów” – wskazała Kierzkowska.

Wyjaśniła, że inwestycja, polegająca na modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym, zlokalizowana jest na Zatoce Gdańskiej w rejonie Portu Gdańsk i dotyczy obszaru wodnego należącego do Skarbu Państwa.

„W ramach projektu dokonano rozbudowy układu falochronów, odpowiadających za osłonięcie wschodniej strony Portu Północnego. Przedsięwzięcie jest realizowane na terenie około 232 ha – w tym powierzchnia prac czerpalnych wyniosła około 145 ha” – poinformowała Magdalena Kierzkowska.

„Prace wykonane w ramach projektu to: budowa nowego falochronu osłonowego na przedłużeniu dotychczas istniejącego falochronu wyspowego (długość nowej konstrukcji to 853 m – PAP); budowa platformy dla ptaków zlokalizowanej pomiędzy istniejącym wcześniej falochronem wyspowym a jego przedłużeniem; budowa nowego +południowo-wschodniego+ falochronu o długości 826 m; remont falochronu wyspowego północnego o długości 1625 m; wykonanie robót czerpalnych na torach wodnych wewnętrznych i obrotnicach wraz z odpowiednim oznakowaniem nawigacyjnym. Część urobku, pochodząca z robót czerpalnych, została wbudowana w brzegi Zatoki Gdańskiej oraz morza otwartego” – przekazała.

„Projekt w części budowlanej został już wykonany w całości, pozostały kwestie formalne i rozliczeniowe” – dodała przedstawicielka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Jak podkreśliła rzeczniczka, najciekawszym rozwiązaniem w ramach inwestycji było zastosowanie 38 skrzyń pływających o wymiarach około 40 m na 10 m i wysokości 13,4 m, posadowionych na rzędnej -12,4m.

„Skrzynie były specjalnie prefabrykowane na pontonie zanurzalnym, który został sprowadzony z Hiszpanii i zaadaptowany na potrzeby tego projektu. Poziom skomplikowania realizacji był dość wysoki. Spośród wielu wyzwań technicznych, na jakie napotkał wykonawca, były m.in. prefabrykacja wielkogabarytowych pływających skrzyń prefabrykowanych, dobór optymalnego sprzętu morskiego, a także opracowanie przy bardzo ograniczonym zapleczu lądowym oraz nabrzeżu logistyki dostaw i przeładunków materiałów” – wyjaśniła Magdalena Kierzkowska.

Całkowita wartość projektu wynosi 810 mln zł, w tym ok. 85 proc. stanowi dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.

Źródło PAP fot. PORR

Zobacz podobne

GRYF NIERUCHOMOŚCI – Firma ze szczecińskiej Łasztowni

BS

Baltic Power projekt morskiej farmy wiatrowej

BS

Akademia Morska w Szczecinie – powołano nowych Prorektorów

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie