Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku na finiszu

Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku jest na ukończeniu. Projekt w części budowlanej został już wykonany w całości, pozostały kwestie formalne i rozliczeniowe – przekazał PAP Urząd Morski w Gdyni.

Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, głównym celem modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku była poprawa osłony wschodniej strony Portu Północnego, która nie została zrealizowana podczas budowy w połowie lat 70. XX wieku.

„Inwestycja poprawia operacyjność i wydajność portu, niezależność od warunków pogodowych, wzmacnia bezpieczeństwo i zdolność eksploatacyjną portu, co podnosi jego atrakcyjność w oczach operatorów” – wskazała Kierzkowska.

Wyjaśniła, że inwestycja, polegająca na modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym, zlokalizowana jest na Zatoce Gdańskiej w rejonie Portu Gdańsk i dotyczy obszaru wodnego należącego do Skarbu Państwa.

„W ramach projektu dokonano rozbudowy układu falochronów, odpowiadających za osłonięcie wschodniej strony Portu Północnego. Przedsięwzięcie jest realizowane na terenie około 232 ha – w tym powierzchnia prac czerpalnych wyniosła około 145 ha” – poinformowała Magdalena Kierzkowska.

„Prace wykonane w ramach projektu to: budowa nowego falochronu osłonowego na przedłużeniu dotychczas istniejącego falochronu wyspowego (długość nowej konstrukcji to 853 m – PAP); budowa platformy dla ptaków zlokalizowanej pomiędzy istniejącym wcześniej falochronem wyspowym a jego przedłużeniem; budowa nowego +południowo-wschodniego+ falochronu o długości 826 m; remont falochronu wyspowego północnego o długości 1625 m; wykonanie robót czerpalnych na torach wodnych wewnętrznych i obrotnicach wraz z odpowiednim oznakowaniem nawigacyjnym. Część urobku, pochodząca z robót czerpalnych, została wbudowana w brzegi Zatoki Gdańskiej oraz morza otwartego” – przekazała.

„Projekt w części budowlanej został już wykonany w całości, pozostały kwestie formalne i rozliczeniowe” – dodała przedstawicielka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Jak podkreśliła rzeczniczka, najciekawszym rozwiązaniem w ramach inwestycji było zastosowanie 38 skrzyń pływających o wymiarach około 40 m na 10 m i wysokości 13,4 m, posadowionych na rzędnej -12,4m.

„Skrzynie były specjalnie prefabrykowane na pontonie zanurzalnym, który został sprowadzony z Hiszpanii i zaadaptowany na potrzeby tego projektu. Poziom skomplikowania realizacji był dość wysoki. Spośród wielu wyzwań technicznych, na jakie napotkał wykonawca, były m.in. prefabrykacja wielkogabarytowych pływających skrzyń prefabrykowanych, dobór optymalnego sprzętu morskiego, a także opracowanie przy bardzo ograniczonym zapleczu lądowym oraz nabrzeżu logistyki dostaw i przeładunków materiałów” – wyjaśniła Magdalena Kierzkowska.

Całkowita wartość projektu wynosi 810 mln zł, w tym ok. 85 proc. stanowi dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.

Źródło PAP fot. PORR

Zobacz podobne

Tytuł „Line Honour” w regatach Gotland Runt dla załogi I Love Poland

BS

Marek Gróbarczyk: jesienią zakończą się konsultacje ws. planów zarządzania ryzykiem powodziowym oraz gospodarowania wodami

KM

Zofia Klepacka wraca na zwycięską ścieżkę. Regaty iQFoil Games miały kolor biało-czerwony!

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie