Niemcy są coraz bardziej zdeterminowani, by zablokować budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. Właśnie wynajęli wyspecjalizowanego prawnika, który ma torpedować ten strategiczny dla Polski projekt – informuje w swoim materiale TVP3 Szczecin.
Za kilka lat do portu w Świnoujściu mają zawijać największe kontenerowce oceaniczne. Ma się tak stać dzięki nowemu terminalowi kontenerowemu, na który podpisano już umowę wstępną. – Będzie to przełomowa inwestycja. Nie tylko pod względem przeładunków w Polsce, ale przede wszystkim w Europie – przekonuje dr hab. Jarosław Korpysa, ekonomista z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Polskie władze szacują, że w ciągu kolejnych 10 lat port Szczecin-Świnoujście zwiększy przeładunki dwukrotnie. – Stworzymy niezwykłą sytuację dla rozwoju nie tylko portu, ale i miasta, bo pojawienie się nowych jednostek, operatorów i zwiększenie obrotu portów będzie miało kluczowe znaczenie dla rozwoju Szczecina – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Stawką jest wzrost gospodarczy Polski. – Ta inwestycja da zespołowi portów Szczecin-Świnoujście drugie życie. Po drugie zabezpieczy interes ekonomiczny Rzeczpospolitej – wskazał Krzysztof Zaremba, wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Niemcy organizują protesty
Przeciw planom budowy terminala protesują Niemcy. Najpierw podnosili, że Polska chce budować nowy tor wodny na spornych wodach Bałtyku. Polskie władze wytyczyły więc nowy tor na wodach należących do naszego kraju. To jednak nic nie dało, bo chwilę później pojawiły się protesty ekologów i burmistrzów niemieckich miast położonych na wyspie Uznam.
Teraz Niemcy wynajęli prawnika, który ma torpedować budowę portu kontenerowego. Adwokat chce pełnego dostępu do akt administracyjnych i domaga się udziału niemieckich samorządowców w wydawaniu zgód budowlanych. – Tutaj chodzi o pieniądze, o biznes i o utratę dotychczasowej pozycji na rynku przeładunków w Europie – komentował dr hab. Korpysa.
– Niemcy nie potrafią się pogodzić z tym, że polska gospodarka się rozwija i zaczyna stanowić realną konkurencję – ocenił Zaremba. – Tam, gdzie mamy swoje interesy, trzeba ich twardo bronić i sprawa terminala jest tego typu inicjatywą – zaznaczył Daniel Czyżewski, ekspert ds. energetycznych z serwisu Energetyka24.com.
Źródło TVP Info fot. Pixabay