Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Ministerstwo Offshore Ważne

Konferencja Offshore. Koncesje rozdane, czas na dynamiczny rozwój!

– Zakończyliśmy proces koncesyjny i rozdysponowaliśmy po 5 kocnesji dla grupy Orlen i tyleż dla PGE.  Wymagało do bardzo wielu działań legislacyjnych, analizy ponad 130 wniosków itd. Dziś mogę zakomunikować, że przygotowaliśmy grunt pod dynamiczny rozwój offshore – stwierdził wiceminister Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej otwierając w Warszawie konferencję dotyczącą offshore. Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, sekretarz stanu w KPRM, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej podkreśliła, że budujemy suwerenność energetyczną Polski poprzez miks komplementarnego offshoru i energetyki jądrowej. 

Minister Gróbarczyk w prezentacji inaugurującej konferencję offshore, dotyczącą przyznania koncesji w polskich obszarach morskich, zwrócił uwagę na skomplikowany proces legislacyjny, mnóstwo działań formalno-prawnych, ale też na żmudną ocenę 132 wniosków, którym zajmował się dość skromny zespół Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa infrastruktury pod kierownictwem pani dyrektor Marioli Chojnackiej. 

– Ostatecznie mamy rozstrzygnięcie. Orlen otrzymał 5 koncesji, i tyle samo PGE – podkreślił minister. – Stworzyliśmy nowe możliwości, i teraz możemy rozpocząć fazę dynamicznego rozwoju offshore.

Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, sekretarz stanu KPRM, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej podkreśliła, że poprzez miks energetyki jądrowej i komplementarnego offshoru budujemy suwerenność energetyczną Polski. – Orlen, PGE, a więc polskie koncerny energetyczne będą stanowiły o bezpieczeństwie energetycznym kraju, to local content, o którym wspominał minister Gróbarczyk – dodała pani sekretarz stanu. 

Sekściński Arkadiusz, prezes PGE Baltica PGE podkreślił, że grupa pozyskała 5 nowych obszarów, a jest już zaawansowana inwestycyjnie w uzyskanych wcześniej. – W 2027 roku popłynie prąd z naszych pierwszych morskich siłowni wiatrowych, następnie w 2029 i 2030 roku. Prezes przyznał, że Bałtyk był wcześniej niewykorzystany energetycznie. Teraz to się zmienia.  Do rektorów uczelni wyższych skierował prośbę o edukację nowego pokolenia fachowców dla nowej gałęzi gospodarki. 

Armen Artwich, członek zarządu Orlen SA stwierdził, że wreszcie jesteśmy zwróceni twarzą do morza. – Dostrzegliśmy, że Bałtyk to źródło bezpieczeństwa energetycznego. Zauważył, że Orlen inwestuje ponad 120 mld zł w zieloną energie. Przywołał powstający w Świnoujściu port instalacyjny offshore, pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie.

W pierwszej debacie o technologicznych możliwościach rozwoju nowej branży dyskutowali rektorzy uczelni wyższych. Prof. Wojciech Ślączka, rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie podkreślił, że już w przyszłym roku uczelnię opuszczą absolwenci kierunku offshore.  Uczelnia od dawna przygotowywała bazę dydaktyczno-naukową dla nowego sektora, laboratoria, gondole siłowni, pracownie itd. A kierunki związane z offshore cieszą się dużym zainteresowaniem młodych ludzi. 

O bazie dydaktyczno-naukowej swoich uczelni mówili także prof. Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz prof. Krzysztof Pietrusewicz, prorektor ds. organizacji i rozwoju Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.  Rektorzy zapewniali, że współpracują z takimi firmami jak Vestas, czy Siemens, by programy dostosowywać do potrzeb rynku. 

Prof. Marek Dzida, pełnomocnik rektora Politechniki Gdańskiej podkreślił znaczenie Konsorcjum 8 uczelni Pomorza, które zobowiązały się do współpracy, a nie rywalizacji. Paneliści zapewniali, że nowy sektor gospodarki nie jest nowością na ich uczelniach, i już wcześniej przygotowywali je do kształcenia kadr dla offshore. 

O szansach i wyzwaniach branży offshore dyskutowali paneliści reprezentujący właścicieli koncesji orz dostawcy usług i kooperanci.  

Jarosław Dubowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki Orlenu zwrócił uwagę na skomplikowaną logistykę projektów, ryzyko koordynacji, dostaw i wagę finansowania. – Udało się to przejść, jesteśmy na półmetku, przed nami realizacja projektu,  jeszcze większe wyzwanie – dodał

Sławomir Michalak, Projekt Director Offshore Construction Vestas zwrócił uwagę na inwestycje, które są już realizowane w Szczecinie i regionie, zwrócił uwagę na zakup ST3, fabryki do budowy elementów siłowni wiatrowych. Podkreślił też wagę współpracy z uczelniami i potrzebę kształcenia kadr dla sektora

Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przybliżył uczestnikom konferencji etap budowy pierwszego w Polsce portu instalacyjnego offshore w Świnoujściu. Inwestycję realizujemy wspólnie ze spółką celową Neptun (należy do Orlenu).  Prezes przypomniał, że w 2021 r, w grudniu port kupił 20 ha terenów w Świnoujściu. – Dziś Orlen już wyłonił wykonawcę swojej części lądowej portu, a my jesteśmy w trakcie, mamy 9 ofert – dodał. – W tym roku zaczniemy realizować część infrastruktury hydrotechnicznej portu, co leży po naszej stronie.  Udało nam się pozyskać na projekt 58 mln euro z funduszy unijnych, co stanowi 80 proc. kosztów inwestycji. 

Port rozpocznie działalność na przełomie 2024 i 2025 roku. Prezes poinformował, że nowe nabrzeża będą miały nośność 50t/1 m kw. – dla niezorientowanych wyjaśnię, iż standardowa nośność to kilka ton na 1 m kw. – dodał Urbaś. Do portu będą mogły zawijać największe statki branży offshore. Głębokość przy nabrzeżach będzie miał 12,5 m. Port Szczecin i Świnoujście już zakupił kolejne kilkadziesiąt ha terenów, na których będzie mógł budować kolejne nabrzeża. – Myślimy perspektywicznie – wyjaśnił Krzysztof Urbaś. 

Gospodarzem konferencji jest minister Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. Współorganizatorem Ministerstwo Infrastruktury, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Polskie Terminale SA. Patronat medialny objął portal gospodarczy Polska Morska.

Piotr Jasina

Zobacz podobne

Rau: ukończenie Nord Stream 2 stworzy deficyt bezpieczeństwa dla całej wschodniej flanki NATO

AB

Do Kołobrzegu powraca portowy tramwaj wodny

BS

PKN Orlen zakończy w styczniu 2023 r. rebranding stacji przejętych od Lotosu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie