Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Budowa Terminala Kontenerowego w Świnoujściu potwierdzona

Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz belgijsko-katarskiego konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L., inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego spotkali się z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia. 

Spotkanie odbyło się 9 listopada 2023 w Świnoujściu. W jego trakcie prezydent Żmurkiewicz przedstawił ogólne informacje na temat miasta, specyfiki jego głównych obszarów oraz potrzeb mieszkańców. 

Świnoujście zajmuje bardzo wysokie miejsce w rankingu prezentującym aktywność inwestycyjną samorządów w Polsce, obejmującym wydatki inwestycyjne ponoszone przez miasta w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Kolejna duża inwestycja, czyli pojawienie się terminalu kontenerowego oznaczać będzie przychody budżetu miasta z tytułu podatków, ale również szansę rozwoju dla całego regionu poprzez powstanie atrakcyjnych miejsc pracy w nowoczesnym przedsiębiorstwie o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego. 

Prezydent podkreślił pozytywny stosunek do inwestora terminalu kontenerowego. Poinformował także o oczekiwaniach gminy wobec niego. Te samorząd przedstawił w piśmie do pełnomocnika zarządu ds. terminala kontenerowego ZMPSiŚ z dnia 21 kwietnia 2020 roku. Znalazły się w nim m.in. takie zadania, jak zaopatrzenie terminala i miasta w wodę pitną z ujęcia „Kodrąbek”, czy budowa kąpieliska na Warszowie z drogami dojazdowymi i pełnym zapleczem.

Przedstawiciele Konsorcjum zaprezentowali profil Konsorcjum, zakres działania firm wchodzących w jego skład oraz zamiary inwestycyjne. Omówiona została również koncepcja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, czyli w znakomitej lokalizacji takiego terminalu w regionie North Range, który obecnie rozciąga się od portu Le Havre do Gdańska, oraz sytuacja na bałtyckim rynku kontenerowym i perspektywy rozwoju tego rynku.

Uczestnicy spotkania zgodnie podkreśli potrzebę rozwijania dialogu pomiędzy stronami, tak by wypracować wzajemne zaufanie i wzmacniać społeczną akceptację dla portowej inwestycji. Tym bardziej, że inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln Euro. Rozmówcy omówili ogólny harmonogram inwestycji oraz działania planowane w najbliższym czasie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA stworzył ogólne ramy idei głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, która będzie jednak realizowana przez prywatnego inwestora, zgodnie z jego koncepcją. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie. Zgodnie z tym planem wybrany inwestor ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. 10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z konsorcjum wyłonionym na drodze publicznego postępowania, składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Trzy miesiące później ZMPSiŚ otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Decyzję wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką.

Terminal będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu kontenerowego, który w fazie działalności eksploatacyjnej nie generuje znaczącego obciążenia dla środowiska a z racji lokalizacji jego wpływ na otoczenie i środowisko naturalne będzie ograniczone do minimum. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu. Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z drogą ekspresową S3 również omijają osiedla mieszkalne.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Klienci terminalu będą mogli również w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu.

O firmie DEME

DEME jest wiodącym wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. DEME angażuje się również w działalność koncesyjną w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, infrastruktury morskiej, zielonego wodoru i wydobycia surowców mineralnych. Firma opiera się na ponad 145-letnim doświadczeniu i jest liderem w dziedzinie innowacji i nowych technologii. Wizją DEME jest praca na rzecz zrównoważonej przyszłości poprzez oferowanie rozwiązań dla globalnych wyzwań: podnoszenia się poziomu mórz, rosnącej populacji, redukcji emisji, zanieczyszczonych rzek i gleb oraz niedoboru zasobów mineralnych. DEME bazuje na zespole około 5 000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów i obsługuje jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie flot na świecie.


DEME Concessions, spółka w 100% powiązana z grupą DEME, jest podmiotem inwestycyjnym i projektowym Grupy DEME i rozwija projekty w zakresie infrastruktury i działalności związanej z morskimi źródłami odnawialnymi. 

O QTerminals

QTerminals jest wiodącym międzynarodowym operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia off-shore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie, a od sierpnia 2023 poprzez nową akwizycję również w największym europejskim porcie kontenerowym – Rotterdamie.


Koncentrując się na zatrudnianiu i zatrzymywaniu najzdolniejszych talentów, długoterminowa wizja QTerminals na arenie międzynarodowej zawiera dążenie do pozycji najbardziej niezawodnego operatora terminali i czynnik umożliwiający wzrost gospodarczy.

Źródło/fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

W Chinach zwodowano pierwszy z trzech hybrydowych statków dla European Car Carriers

BS

Okręty NATO wpłyną do Gdyni

KM

Polscy rybacy na rzecz zrównoważonego rybołówstwa

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie