Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz belgijsko-katarskiego konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L., inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego spotkali się z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia.
Spotkanie odbyło się 9 listopada 2023 w Świnoujściu. W jego trakcie prezydent Żmurkiewicz przedstawił ogólne informacje na temat miasta, specyfiki jego głównych obszarów oraz potrzeb mieszkańców.
Świnoujście zajmuje bardzo wysokie miejsce w rankingu prezentującym aktywność inwestycyjną samorządów w Polsce, obejmującym wydatki inwestycyjne ponoszone przez miasta w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Kolejna duża inwestycja, czyli pojawienie się terminalu kontenerowego oznaczać będzie przychody budżetu miasta z tytułu podatków, ale również szansę rozwoju dla całego regionu poprzez powstanie atrakcyjnych miejsc pracy w nowoczesnym przedsiębiorstwie o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego.
Prezydent podkreślił pozytywny stosunek do inwestora terminalu kontenerowego. Poinformował także o oczekiwaniach gminy wobec niego. Te samorząd przedstawił w piśmie do pełnomocnika zarządu ds. terminala kontenerowego ZMPSiŚ z dnia 21 kwietnia 2020 roku. Znalazły się w nim m.in. takie zadania, jak zaopatrzenie terminala i miasta w wodę pitną z ujęcia „Kodrąbek”, czy budowa kąpieliska na Warszowie z drogami dojazdowymi i pełnym zapleczem.
Przedstawiciele Konsorcjum zaprezentowali profil Konsorcjum, zakres działania firm wchodzących w jego skład oraz zamiary inwestycyjne. Omówiona została również koncepcja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, czyli w znakomitej lokalizacji takiego terminalu w regionie North Range, który obecnie rozciąga się od portu Le Havre do Gdańska, oraz sytuacja na bałtyckim rynku kontenerowym i perspektywy rozwoju tego rynku.
Uczestnicy spotkania zgodnie podkreśli potrzebę rozwijania dialogu pomiędzy stronami, tak by wypracować wzajemne zaufanie i wzmacniać społeczną akceptację dla portowej inwestycji. Tym bardziej, że inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln Euro. Rozmówcy omówili ogólny harmonogram inwestycji oraz działania planowane w najbliższym czasie.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA stworzył ogólne ramy idei głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, która będzie jednak realizowana przez prywatnego inwestora, zgodnie z jego koncepcją. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie. Zgodnie z tym planem wybrany inwestor ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. 10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z konsorcjum wyłonionym na drodze publicznego postępowania, składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. oraz QTERMINALS W.L.L. przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.
Trzy miesiące później ZMPSiŚ otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Decyzję wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką.
Terminal będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.
Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu kontenerowego, który w fazie działalności eksploatacyjnej nie generuje znaczącego obciążenia dla środowiska a z racji lokalizacji jego wpływ na otoczenie i środowisko naturalne będzie ograniczone do minimum. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu. Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z drogą ekspresową S3 również omijają osiedla mieszkalne.
Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.
Klienci terminalu będą mogli również w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu.
O firmie DEME
DEME jest wiodącym wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. DEME angażuje się również w działalność koncesyjną w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, infrastruktury morskiej, zielonego wodoru i wydobycia surowców mineralnych. Firma opiera się na ponad 145-letnim doświadczeniu i jest liderem w dziedzinie innowacji i nowych technologii. Wizją DEME jest praca na rzecz zrównoważonej przyszłości poprzez oferowanie rozwiązań dla globalnych wyzwań: podnoszenia się poziomu mórz, rosnącej populacji, redukcji emisji, zanieczyszczonych rzek i gleb oraz niedoboru zasobów mineralnych. DEME bazuje na zespole około 5 000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów i obsługuje jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie flot na świecie.
DEME Concessions, spółka w 100% powiązana z grupą DEME, jest podmiotem inwestycyjnym i projektowym Grupy DEME i rozwija projekty w zakresie infrastruktury i działalności związanej z morskimi źródłami odnawialnymi.
O QTerminals
QTerminals jest wiodącym międzynarodowym operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia off-shore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie, a od sierpnia 2023 poprzez nową akwizycję również w największym europejskim porcie kontenerowym – Rotterdamie.
Koncentrując się na zatrudnianiu i zatrzymywaniu najzdolniejszych talentów, długoterminowa wizja QTerminals na arenie międzynarodowej zawiera dążenie do pozycji najbardziej niezawodnego operatora terminali i czynnik umożliwiający wzrost gospodarczy.
Źródło/fot.: ZMPSiŚ