Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Norwegowie zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany czystym amoniakiem

Norweskie firmy Yara Clean Ammonia, North Sea Container Line i Yara International zbudują pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany czystym amoniakiem.

„Yara Eyde”, bo tak będzie nazywał się statek, będzie woził towary między Oslo, Porsgrunn, Hamburgiem i Bremerhaven.

– „Yara Eyde” będzie pierwszym na świecie kontenerowcem, zasilanym czystym amoniakiem i wejdzie do eksploatacji jeszcze przed zrealizowaniem kluczowych dla żeglugi celów klimatycznych, których osiągnięcie zaplanowano na rok 2030 – powiedział Svein Tore Holsether, prezes i dyrektor generalny Yara International.
Nawozy produkowane w norweskim Porsgrunn będą wysyłane do Niemiec statkami zasilanymi amoniakiem, co ograniczy emisję CO 2 do atmosfery o 11 000 ton rocznie.

– Aby odnieść sukces w dekarbonizacji żeglugi, w ciągu następnej dekady technologie niskoemisyjne muszą zostać wprowadzone na skalę komercyjną. Konieczne jest zachęcanie przewoźników do wybierania paliwa niskoemisyjnego” – mówi Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.

Yara Clean Ammonia AS i North Sea Container Line AS tworzą spółkę joint venture w celu budowy statku „Yara Eyde”. Operatorem statku będzie NCL Oslofjord AS.

Celem spółki joint venture jest stanie się pierwszym na świecie operatorem liniowym, korzystającym wyłącznie z kontenerowców napędzanych amoniakiem.

– Ten wyjątkowy projekt stanowi ważny krok w kierunku zeroemisyjnych łańcuchów dostaw dla firmy Yara i pokazuje, że czysty amoniak będzie w stanie zapewnić opłacalny i przyjazny dla środowiska transport morski. „Yara Eyde” pokaże możliwość wykorzystania amoniaku jako paliwa morskiego – dodał Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.

Operator „Yara Eyde” – firma North Sea Container Line jest wiodącym operatorem, łączącym porty kontynentalnej Europy z zachodnią i północną Norwegią.

Realizując misję, której celem jest dbałość o środowisko naturalne, w czerwcu 2022 roku armator zamówił dwa kontenerowce o pojemności 1 300 TEU, zasilane metanolem. Statki, które będą pływały wzdłuż wybrzeży Norwegii, powinny wejść do eksploatacji w przyszłym roku.

źródło/fot: Infomare

Zobacz podobne

Zrobiły to! Polski żagiel ze srebra

BS

Szef MSZ Zbigniew Rau: Japonia chce się zaangażować gospodarczo w region Trójmorza

MZ

Październik na placu budowy Polimery Police

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie