Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Miecznik z kolejnym aneksem

Zgodnie z aneksowaną umową, podpisaną 27 lipca 2021 r., okręty seryjne (tj. druga i trzecia jednostka) zostaną dodatkowo doposażone w sensory i efektory tożsame z tymi, które są kontraktowane na pierwszą jednostkę prototypową, pozwalając tym samym na zabezpieczenie domeny powietrznej i nawodnej. Zgodnie z zapisami aneksu, druga i trzecia fregata zostanie doposażona w 76 mm armatę średniego kalibru OTO Melara Super Rapid Strales, wyrzutnie rakiet VLS Mk-41, system rakietowy SeaCeptor CAMM, nowoczesne i radary serii NS50, a także systemy identyfikacji swój-obcy.

W konsekwencji umowa, której wartość po podpisaniu wszystkich dotychczasowych aneksów wynosi ok. 14,8 mld zł brutto (co stanowi ponad 92% całkowitego kosztu programu), pozwoli na pozyskanie wszystkich trzech fregat Miecznik w założonych terminach umownych tj. do roku 2031, w tym okrętów 2 i 3 doposażonych w sensory i efektory, tożsamych z zakontraktowanymi dla pierwszej fregaty. Ostateczny kształt wyposażenia okrętów seryjnych będzie wynikał z wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych badań prototypowej jednostki nr 1.

Budowane w PGZ Stoczni Wjennej Fregaty Miecznik zgodnie z umową zostaną wyposażone w Zintegrowany System Misji, obejmujący zintegrowany pomost oraz zintegrowany system łączności, zintegrowany system zarządzania platformą oraz system walki, czyli system zarządzania walką, sensory i efektory obejmujące systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe.

Finalnie wszystkie okręty będą posiadały pionowe wyrzutnie rakiet VLS Mk-41 oraz rakiety rodziny CAMM. Do zwalczania celów nawodnych i lądowych przeznaczone będą woda-woda. Uzbrojenie artyleryjskie obejmować będzie 76 mm armatę średniego kalibru OTO Melara Super Rapid Strales, dwie 35 mm armaty OSU-35K wyposażone w amunicję programowalną, zdalnie sterowane moduły uzbrojenia wyposażone w wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz ręcznie kierowane wielkokalibrowe karabiny maszynowe. Uzbrojenie torpedowe obejmować będzie dwie podwójne wyrzutnie torped. Okręty będą posiadały radary wielofunkcyjne średniego i dalekiego zasięgu oraz radar kierowania ogniem i środki rozpoznania obrazowego, a także sonary kadłubowy i holowany. Wyposażone zostaną również w środki walki radioelektronicznej i obrony.

Zgodnie z wcześniej dokonanym przez Siły Zbrojne RP wyborem w zakresie partnera strategicznego, za najkorzystniejszy wariant w zakresie realizacji projektu Miecznik uznano propozycję wykonawcy, czyli Konsorcjum PGZ-Miecznik, opartą o współpracę ze strategicznymi partnerami z Wielkiej Brytanii, tj. Babcock International Group, producentem fregat Arrowhead 140 oraz Thales UK, który dostarczy Zintegrowany System Walki (ZSW) TACTICOS. W oparciu o tę decyzję wykonawca opracował Projekt Wstępny okrętu dla wybranego rozwiązania oraz dokonał aktualizacji Przemysłowego Studium Wykonalności wraz z Analizą Techniczno-Ekonomiczną.

Zgodnie z powyższymi dokumentami wynikowymi oraz w celu zapewnienia jednolitości zastosowanego wyposażenia i przyspieszenia budowy drugiej i trzeciej jednostki wykonawca zaproponował realizację budowy fregat Miecznik w wariancie „kaskadowym”, tj. poprzez pozyskanie gotowych elementów, które w trakcie realizacji projektu nie będą podlegały dalszym modyfikacjom, co przełożyło się na połączenie fazy dotyczącej projektowania i rozwoju pierwszej jednostki oraz fazy dostaw kolejnych dwóch jednostek seryjnych.

Fregaty Miecznik zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP w zakresie prowadzenia obserwacji i kontroli akwenów morskich, ochrony baz morskich, zwalczania celów nawodnych, podwodnych oraz lądowych znajdujących się w strefie brzegowej, jak również prowadzenia  obrony powietrznej kraju z kierunku morskiego, Z uwagi na ich wysokie zdolności w zakresie obrony powietrznej będą bardzo cenionym wkładem w operacjach sojuszniczych w ramach Paktu Północnoatlantyckiego.

Podstawowe parametry jednostek:

  • Długość całkowita – ok. 138 m,
  • Szerokość maksymalna – ok. 20 m,
  • Wysokość – ok. 10 m (1 pokład),
  • Wyporność maks. (łącznie z wyposażeniem dodatkowym i poszyciem) – ok. 7 tys. t.,
  • Zasięg – ok. 8 tys. mil morskich,
  • Prędkość maks. – 28 węzłów,
  • Napęd – 4 silniki tłokowe wysokoprężne w układzie CODAD, 2 śruby nastawne,
  • Załoga – 120 osób + ok. 60 osób dodatkowego personelu.

Źródło PGZ Stocznia Wojenna

Zobacz podobne

Największy i najcięższy element powstającego kompleksu Olefin III dotarł na plac budowy w PKN Orlen

KM

Do Portu Świnoujście trafiła pierwsza dostawa węgla z RPA dla polskiej energetyki

KM

Chór Politechniki Morskiej obsypany nagrodami

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie