Polski Portal Morski
Aktualności Inne Technologie

Nowy materiał usprawni technologie wodorowe

Japoński zespół opracował nowy materiał, który pozwala transportować jony wodoru w temperaturze pokojowej. Oznacza to łatwiejszą produkcję wodorowych baterii i ogniw paliwowych.

Naukowcy z Japońskiego Instytutu Badań Fizycznych i Chemicznych (RIKEN) opracowali elektrodę, która umożliwia sprawny transport jonów wodorkowych (H-), w pokojowej temperaturze. Badacze mówią o przełomie, który ma umożliwić wytwarzanie bezpiecznych, pojemnych i wydajnych baterii oraz ogniw paliwowych.

Wodór to w dużej mierze paliwo doskonałe, ponieważ z jego spalania powstaje tylko woda. Trudności natomiast stwarza jego bezpieczne przechowywanie i uzyskiwanie z niego energii. Na przykład wytwarzające prąd wodorowe ogniwa paliwowe, stosowane w niektórych samochodach, działają w ten sposób, że umożliwiają przejście protonów (atomów wodoru pozbawionych elektronu – dodatnich jonów wodoru), przez specjalną błonę, z jednej części ogniwa do drugiej, gdzie wchodzą w reakcję. Taka technologia jest skomplikowana, ponieważ m.in. wymaga ciągłego nawadniania systemu.

Naukowcy starali się więc wykorzystać wodór w innej postaci – wodorowych jonów ujemnych (z dodatkowym elektronem), w ciałach stałych, zamiast w roztworach wodnych.

„Wykonaliśmy milowy krok. Nasze wyniki po raz pierwszy demonstrują transport jonu wodorkowego przez elektrolit w postaci ciała stałego, w pokojowej temperaturze” – mówi kierujący pracami (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aenm.202301993) Genki Kobayashi.

Opracowany przez jego zespół materiał oparty jest na wodorku lantanu, który pozwala na łatwe chwytanie, przekazywanie i uwalnianie wodorkowych jonów. Kluczem było jednak dodanie do niego atomów strontu, które ustabilizowały fluktuujące wcześniej oddziaływanie z wodorem.

„Na krótką metę nasze wyniki dostarczają wskazówek dla opracowania stałych elektrolitów przewodzących jony wodorkowe” – mówi Kobayashi. „W długiej perspektywie wierzymy, że przekroczyliśmy pewien punkt krytyczny w rozwoju wodorowych baterii, ogniw paliwowych i elektrolitycznych”.

W dalszych krokach badacze chcą poprawić wydajność wynalazku. Zamierzają również opracować materiał, który będzie odwracalnie wychwytywał i uwalniał wodór, co pozwoli na budowę wodorowych baterii, które będzie można wielokrotnie ładować i lepszych zbiorników do przechowywania wodoru. 

źródło: PAP / fot. archiwum

Zobacz podobne

Nowelizacja Ustawy o bezpieczeństwie morskim,  nowe obowiązki względem armatorów

AZ

17. w tym roku dostawa LNG do Terminala w Świnoujściu

BS

Forum Shortsea Shipping w Szczecinie .Problemy małych portów

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie