Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

USA i ich sojusznicy grożą Hutim konsekwencjami

Jemeńscy rebelianci Huti poniosą konsekwencje, jeśli w dalszym ciągu będą zagrażać statkom handlowym przepływającym przez Morze Czerwone – ostrzegły we wspólnym oświadczeniu władze USA i państw koalicji zaangażowanej w ochronę ruchu statków w regionie. To reakcja na trwające od tygodni ataki wspieranej przez Iran organizacji na statki w okolicy cieśniny Bab al-Mandab.

„Niech nasze przesłanie będzie teraz jasne: wzywamy do natychmiastowego zakończenia tych nielegalnych ataków i wypuszczenia bezprawnie zatrzymanych statków i załóg. Huti poniosą konsekwencje, jeśli będą dalej zagrażali życiu, globalnej gospodarce i swobodnemu przepływowi handlu na krytycznym szlaku morskim regionu” – napisano w oświadczeniu wystosowanym przez rządy USA oraz 11 państw uczestniczących w koalicji na rzecz ochrony statków w okolicach Morza Czerwonego (w ramach operacji „Prosperity Guardian”).

Jest to odpowiedź na nasilające się ataki jemeńskich rebeliantów na kontenerowce i inne statki handlowe w regionie. Według Centralnego Dówództwa USA szyiccy islamiści – którzy twierdzą, że w ten sposób wspierają walkę Palestyńczyków – przeprowadzili dotąd 24 ataki z użyciem rakiet, pocisków przeciwokrętowych i dronów, a także usiłowali uprowadzać statki. W minioną niedzielę śmigłowce amerykańskiej Marynarki Wojennej zatopiły trzy łodzie Hutich i zabiły ich załogi. Huti starali się napaść na płynący pod singapurską banderą kontenerowiec Maersk Hangzhou, zmierzający z Singapuru do Rotterdamu.

Republikańscy politycy i komentatorzy nawołują od tygodni do bezpośredniego uderzenia w jemeńskich rebeliantów. Jak dotąd administracja USA nie podjęła tego kroku w obawie przed rozszerzeniem wojny w regionie. W środę rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego John Kirby podkreślił, że operacja Prosperity Guardian jest stricte obronna i USA nie chcą eskalacji konfliktu. Zaznaczył jednak, że Waszyngton „nie zrezygnuje z zadania obrony siebie, swoich interesów i partnerów”.

Jak zaznaczyły państwa w oświadczeniu, przez Morze Czerwone przepływa 15 proc. światowego transportu morskiego, w tym 8 proc. transportu zboża i 12 proc. ropy naftowej.

„Międzynarodowe firmy transportowe kontynuują przekierowywanie swoich statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei, znacząco zwiększając koszty i powodując tygodnie opóźnień w dostawach dóbr” – zaznaczono w oświadczeniu. Podpisały je rządy USA, Australii, Bahrajnu, Belgii, Kanady, Danii, Niemiec, Włoch, Japonii, Holandii, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii.

Źródło: PAP Fot.: U.S. Central Command/X

Zobacz podobne

OT Port Świnoujście składa oświadczenie w sprawie wypadku

BS

Szkolenie morskie ORP Orzeł

Autor

Obajtek: zakup ropy naftowej powinien być scentralizowany

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie