Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Bliżej rozwiązania patu ws. Portu Elbląg? „Będziemy rozmawiać jak i kiedy pogłębić tor wodny do Elbląga”

Rząd nie myśli o przejęciu portu w Elblągu – zapewnił we wtorek wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski. Zapowiedział, że 16 stycznia w Ministerstwie Infrastruktury odbędzie się spotkanie w sprawie pogłębienia toru wodnego w elbląskim porcie.

„Aktualny rząd nie myśli o przejęciu portu w Elblągu, gdyż jest on własnością miasta. 16 stycznia odbędzie się specjalne posiedzenie w Ministerstwie Infrastruktury, na które zostali zaproszeni prezydent Elbląga i posłowie. Będziemy rzeczowo rozmawiać jak i w jakim czasie pogłębić tor wodny” – powiedział we wtorek wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski w porannym programie Polskiego Radia Olsztyn.

Według wiceszefa Ministerstwa Aktywów Państwowych port w Elblągu ma być czwartym portem morskim w kraju.

„Ma przeładowywać od 1,5 do 2 mln ton surowca. Ten port będzie zarabiał sam na siebie. Cała inwestycja pogłębienia tego toru to 13,5 km. Rzeka Elbląg ma głębokość od 2,7 do 3 m, a my ją chcemy pogłębić do 5 m, żeby mogły nią pływać statki o pojemności tysiąca ton” – podkreślił Zbigniew Ziejewski.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną został otwarty we wrześniu 2022 r. Dzięki przekopowi Polska zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk.

Rząd PiS chciał przejąć elbląski port w zamian za wykonanie pogłębienia 900 metrów toru wodnego na rzece Elbląg, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Ówczesne resorty infrastruktury i aktywów państwowych chciały przekazać do 100 mln zł – w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie – i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.

Między ówczesnymi resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga był spór co do tego, kto ma pogłębić ten odcinek. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor – Urząd Morski w Gdyni.

Rząd PiS i Urząd Morski w Gdyni wskazywały natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. 

Źródło: PAP Fot.: Zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o. o.

Zobacz podobne

Przeładunek 80-tonowej rampy z nabrzeża Węgierskiego na statek Thopas

KM

Innowacyjność i nowoczesność kształcenia – tego oczekuje rynek!

Autor

Na Kanale Elbląskim usunięto awarię; ruch jednostek zostanie wkrótce przywrócony

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie