Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja Extra Historia

43. lata temu rozpoczęto budowę „Daru Młodzieży”

W marcowy, środowy poranek 1981 roku w Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę kadłuba „Daru Młodzieży”, pierwszego żaglowca oceanicznego polskiej budowy, jaki wyszedł poza Morze Bałtyckie, przeciął równik i opłynął świat. Od wykonania pierwszych spawów w konstrukcji kadłuba statku mijają właśnie 43 lata.

Znajdujący się dziś pod opieką Uniwersytetu Morskiego w Gdyni „Dar Młodzieży” jest wyjątkową jednostką. To pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni, według polskiego projektu i – w przeciwieństwie do swoich poprzedników – od samego początku tworzony był z myślą o szkoleniu młodzieży.

Głównym konstruktorem nowego żaglowca został inżynier Zygmunt Choreń. Współpracowali z nim kapitanowie „Daru Pomorza”: Tadeusz Olechnowicz i Kazimierz Jurkiewicz.

W tym miejscu warto wspomnieć, że na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku „Dar Pomorza” był już jednostką coraz bardziej przestarzałą. Coraz głośniej mówiono, że należy zastąpić go nowym żaglowcem szkoleniowym.

Szansą okazało się zamówienie skierowane do Stoczni Gdańskiej (ówcześnie im. Lenina) na serię szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich. Udało się wówczas przekonać władzę, że pierwszym żaglowcem – swoistym prototypem całej serii – powinna być nowa jednostka szkoleniowa – następca „Daru Pomorza”.

Budowa „Daru Młodzieży” kosztować miała – bagatela – 300 milionów złotych. W 1982 r. szacunki zamknięto na ponad 540 mln zł, co było wówczas równowartością około 4 mln dolarów.

Ostatecznie, kadłub nowego żaglowca zwodowano w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku, tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego.

13 grudnia Polska została de facto odcięta od świata, kraj pogrążony był w kryzysie ekonomicznym a dokończenie budowy żaglowca zawisło na włosku.

Kto wie, jak potoczyłaby się historia jednego z najsławniejszych, polskich żaglowców, gdyby nie grupa entuzjastów, która robiła wszystko, by dokończyć budowę statku i nie dopuścić do sprzedania go zagranicznym armatorom.

Ostatecznie na początku lipca 1982 r. nad „Darem Młodzieży” załopotała biało-czerwona bandera. Matką chrzestną jednostki została żona komendanta „Daru Pomorza” kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz.

Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 roku w macierzystej Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu do dzisiaj stanowiącym stałe miejsce postoju fregaty – opisują samo powstanie żaglowca przedstawiciele Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, dzisiejszego armatora „Daru Młodzieży”.

Podczas czterech dekad „Dar Młodzieży” zwiedził praktycznie każdą część świata, był na wszystkich oceanach i zawijał do portów na wszystkich kontynentach. Brał także udział w najbardziej prestiżowych światowych regatach.

Źródło https://www.trojmiasto.pl fot. UMG

Zobacz podobne

Żołnierzom marynarki brakuje witaminy D

BS

75 lat temu odbyło się pierwsze po wojnie wodowanie statku w polskim przemyśle okrętowym

BS

„Dona Paz” – rocznica największej katastrofy morskiej w czasach pokoju

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie