Polski Portal Morski
Aktualności Porty Technologie Ważne

Bez cyfrowych integratorów odpraw ładunków porty nie sprostają konkurencji!

Poprzez odpowiednią infrastrukturę, dostępność portu – z jednej strony nowoczesne technologie, zintegrowane systemy cyfrowe, automatyzujące odprawy ładunków typu Port Community System – z drugiej, głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie łączyć w sobie wszystkie funkcje budując w ten sposób konkurencyjną jakość. Po to, by sprawnie i szybko obsługiwać ładunki.

Na rynku shippingowym od dłuższego czasu obserwujemy trend budowania coraz większych statków. Największe kontenerowce naszego globu mają pojemność przekraczającą 24 tys. TEU. I takie wpływają na Bałtyk. To są naprawdę kolosy.

Dla armatorów powód użytkowania tych największych statków jest oczywisty – chodzi naturalnie o efekt skali, który działa na korzyść ich kieszeni. Njaprościej rzecz ujmując – większa ładowność, mniejszy koszt jednostkowy ładunku.

Przypomnijmy, że drogą morską transportujemy 90 proc. globalnych towarów. I jeszcze jeden istotny wskaźnik, ponad 60 proc. wartości ładunków na świecie przewożonych jest w kontenerach, mimo że ich wolumen to ok. 20 proc.

W tym systemie naczyń połączonych funkcjonują porty, które muszą dostosowywać infrastrukturę, nabrzeża, głębokości torów do tych największych jednostek. Muszą też zapewnić wszystkim uczestnikom transportowego łańcucha szybką i sprawną obsługę w terminalach. Zysk interesariuszy jest odwrotnie proporcjonalny do czasu przebywania ładunku, kontenera w porcie!

Port Community System

– Dziś nie ma już ucieczki od cyfryzacji i automatyzacji obsługi ładunków – podkreśla Andrzej, Zelek, prezes Polskiego PCS, spółki która pilotażowo wprowadzała program automatyzacji odpraw w polskich terminach kontenerowych (dziś już funkcjonują – dop. PJ). -– Rozwiązania, które my wprowadzaliśmy, typu Port Community System, funkcjonowały już w tym czasie w większości portów na świecie.

Bez digitalizacji procesów transportowych dziś żaden port, czy terminal nie są w stanie sprostać konkurencji. Zintegrowane systemy cyfrowe bowiem eliminują tysiące działań, które wymagają papieru, maili, zaangażowania ludzi, podmiotów, urzędów. Korzystając z nich, eliminujemy te działania, oszczędzamy czas uczestników tych procesów w portach, a tym samym oszczędzamy koszty przedsiębiorców.

Sprawna i szybka obsługa ładunków

Świat korzysta od dawna z platform elektronicznych, które automatyzując procesy logistyczno-transportowe w portach, integruje je i optymalizuje. Dzięki takim systemom duże porty, jak np. Rotterdam czy Singapur, skróciły procedury logistyczne od kilku dni do kilku godzin, a nawet w niektórych przypadkach do godziny. Z takich cyfrowych rozwiązań systemowych o różnych nazwach, od lat korzystają Hamburg, Antwerpia, Triest czy Odessa.

– Środowiska portowe, nie odbiegają od innych obszarów życia – przyznaje prezes PCS. – Dla uczestników procesów portowych, w efekcie rozwoju, strumienie danych przeobraziły się w morza danych. Rozproszenie różnych systemów stosowanych przez interesariuszy, efektywność tych wszystkich procesów i skrócenie pobyt towaru w porcie, wymaga integratora. A to już właśnie rola neutralnych platform wymiany informacji, takich jak Port Community System.

W terminalu można wszystko…

Wartością dodaną głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest fakt, iż jego ostateczny kształt jest ciągle przed nami. A to oznacza, że na etapie projektowania można  wprowadzać najlepsze cyfrowe systemy integrujące procesy obsługi ładunków.

Oczywistym jest, że przy nowoczesnej infrastrukturze głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu usprawnienie procesów portowych zwiększy potencjał przeładunkowy. A szybsza i sprawniejsza odprawa każdego kontenera przyniesie wymierne efekty. Na te korzyści wskazują  dziś wszystkie nowoczesne porty naszego globu.

– Dzięki temu nowy terminal w Świnoujściu na starcie może pokazać swój innowacyjny potencjał – podkreśla Andrzej Zelek.

Ładunki drobnicowe i masowe także

Niewątpliwie digitalizacja i automatyzacja stały się integralną częścią innowacji, bez których dziś porty nie mogą funkcjonować chcąc dotrzymywać kroku konkurencji. Dla portowych menadżerów jest to oczywiste, o czym świadczą realizowane inwestycje w tych obszarach.

Wsparcie obsługi kontenerów poprzez automatyzację i integrację wszystkich związanych z odprawami procesów na ten moment siłą rzeczy dotyczy terminali w porcie gdańskim i Gdyni. Świnoujście nadal jest w fazie projektu do realizacji.

– Natomiast na ten moment, dla zespołu portów Szczecin i Świnoujście, ze względu na niewielką ilość przeładunków kontenerowych w stosunku do portów Trójmiasta najważniejsze jest wdrożenie automatyzacji dla towarów drobnicowych i masowych nieskonteneryzowanych – podkreśla prezes PCS. – Mamy już rozwiązania dedykowane dla zespołu potów. Takie rozwiązania obecnie wdrażamy w Gdyni, i przymierzamy się do portu Gdańsk. 

Cel jest analogiczny: wyeliminowanie tworzonej obecnie dokumentacji papierowej, mailowej i telefonicznej z granicznymi placówkami w portach pozwoli uzyskać podobne korzyści, jak przy wsparciu obsługi kontenerów – zapewnia prezes PCS.

Jak to wygląd w praktyce?

– Tylko w 2023 rok przetworzyliśmy w różnych relacjach w oparciu o zasadę re-używalności kilkadziesiąt milionów komunikatów dostosowując do różnych potrzeb różnych uczestników procesów portowych z biznesu i administracji, w  podstawowych kierunkach – czyli w imporcie, eksporcie i tranzycie w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku w zakresie kontenerów – podsumowuje Andrzej Zelek.

Piotr Jasina

Źródło Polska Morska

Zobacz podobne

Ruszyła budowa polderu na krakowskim Bieżanowie

KM

Niezwykły układ nerwowy żebropławów

JK

Berlin włączył się w spór Zachodu z Chinami, wysłał w rejon Indo-Pacyfiku okręt „Bayern”

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie