Polski Portal Morski
Aktualności

Budowa konstrukcji morskiej dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – dwa ważne przetargi w toku

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku. Będzie to element infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstanie na Pomorzu – poinformował w poniedziałek urząd.

W komunikacie przesłanym przez rzeczniczkę Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalenę Kierzkowską poinformowano, że pierwsze z postępowań przetargowych dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Raport zostanie opracowany w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami.

Urząd dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej – zapewniła cytowana w komunikacie Barbara Olczyk, zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych. „Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych” – poinformowała.

Dodała, że czas realizacji całego zamówienia wyniesie sześć miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Przedmiotem drugiego postępowania – jak podano – jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Zakres tego opracowania obejmie projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej.

„Wykonawca wyłoniony w ramach tego postępowania opracuje koncepcję realizacyjną wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (Marine Off-Loading Facility, konstrukcji morskiej do rozładunku)” – wyjaśniła, cytowana w komunikacie, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zaznaczyła, że zostanie przeprowadzona m.in. ocena możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego oraz określona minimalna rzędna pomostu względem poziomu morza. „Wskazane zostaną prognozowane wielkości procesów erozyjno-akumulacyjnych brzegu i nadbrzeża. Wykonawca przygotuje również ocenę wpływu zmian klimatu na analizowane procesy hydrodynamiczne wraz ze wskazaniem działań adaptacyjnych” – dodała szefowa urzędu.

Po wyborze konstrukcji budowli (liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.) określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania. „Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej” – zapewniła Stelmaszyk-Świerczyńska.

W komunikacie zaznaczono, że opracowanie zawierać będzie również propozycje programu monitorowania zmian brzegowych po wybudowaniu MOLF i ewentualnych środków łagodzących występowanie potencjalnych negatywnych zmian w linii brzegowej.

„W ramach dokumentacji objętej aktualnymi postępowaniami przetargowymi powstanie także analiza nawigacyjna z symulacją podejścia jednostek pływających, która określi parametry jednostek, mogących bezpiecznie wykonywać manewry przy pirsie oraz wskaże minimalną bezpieczną asystę holowniczą i przeciwpożarową” – powiedziała, cytowana w komunikacie, Olczyk.

Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni zaznaczyła, że podane zostaną również parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne, przy których będą mogły odbywać się manewry. „Zaplanowana głębokość w strefie przeładunkowej będzie miała około 8 metrów” – przekazała.

Dodała, że na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Jak podała rzeczniczka urzędu, w obu przetargach nastąpiło otwarcie ofert – w przypadku raportu o oddziaływaniu na środowisko miało to miejsce na początku lutego, natomiast wielobranżowej dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego – 8 marca br. „Obecnie trwają intensywne prace komisji przetargowych, zmierzające do wyboru wykonawców obu zadań” – zapewniła Kierzkowska.

W komunikacie podano, że dzięki konstrukcji, której oddanie do użytku planuje się w 2028 roku, największe elementy do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej.

Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu Wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku (MOLF), do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni.

W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.

Źródło: PAP Fot.: PEJ

Zobacz podobne

Kolejny rekord w Terminalu w Świnoujściu

BS

Romantika: ze szczytu klimatycznego w Glasgow na trasę między Norwegią a Holandią

BS

Bloomberg: Gazprom planuje 1 października uruchomić gazociąg Nord Stream 2

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie