Polski Portal Morski
Aktualności Inne Porty

Bezpiecznie do portu mimo niepogody

  • ABB przejmie biznes morski należący do firmy DTN Europe i DTN Philippines, rozszerzając swoje portfolio cyfrowych rozwiązań dla armatorów
  • Transakcja skupia się na systemach do wyznaczania optymalnych tras dla statków z uwzględnieniem zmiennych warunków pogodowych
  • Szybko rosnące ceny frachtu zmuszają branżę do poszukiwania nowych rozwiązań zmniejszających zużycie energii i paliwa

1 na 4 decydentów z sektora transportu morskiego uważa, że pogoda ma negatywny wpływ na branżę1. Tropikalne cyklony i huragany, monsuny i burze z piorunami – przyroda potrafi skutecznie spowolnić nawet najbardziej odporny kontenerowiec. Z perspektywy morskich spedytorów, każdy sztorm i kurs pod silny wiatr to wzrost ryzyka, ale i duże straty paliwa.

Wprawdzie jeszcze nie potrafimy zmieniać pogody, ale możemy przewidywać niesprzyjające warunki z na tyle dużą dokładnością, aby statki mogły w miarę szybko i bezpiecznie docierać do celu.Rolę przewodników pełnią w tym przypadku cyfrowe systemy, które odpowiadają za tzw. weather routing. W dużym uproszczeniu jest to planowanie optymalnej trasy dla statku z uwzględnieniem pogody i takich parametrów, jak temperatura, ciśnienie powietrza, kierunek i prędkość wiatru. Nie są to stosunkowo proste rozwiązania „routingu” pogodowego dla jachtów czy żaglówek, a zaawansowane systemy, które wykorzystując analitykę danych biorą pod uwagę setki zmiennych, łącznie z kształtem statku.

W efekcie są w stanie przewidzieć nawet jak dana jednostka będzie zachowywać się na falach, które pojawią się w danym okresie na trasie – mówi Michał Guzek z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie. – Systemy „routingu” pogodowego to jednak nie tylko bezpieczeństwo. Wytyczając optymalną trasę bierze się pod uwagę również efektywność energetyczną, czyli to ile paliwa czy energii zużyje dany statek. Wszystko ma znaczenie: czy płynie z falą, czy pod wiatr, czy prosto, czy może nieco na ukos. Te zmienne przekładają się na realne oszczędności.

Jakie konkretnie? Dzięki optymalizacji trasy z uwzględnieniem warunków pogodowych, średniej wielkości kontenerowiec może spalić 5-8 proc. paliwa mniej2. Z perspektywy finansowej może i nie robi to wrażenia w przypadku pojedynczej jednostki, ale biorąc pod uwagę całą flotę takich kontenerowców, oszczędności można liczyć w setkach tysięcy dolarów.

Aby dopłynąć w samą porę

W ostatnich miesiącach koszty transportu rosły w szybkich tempie. W marcu tego roku za 40-stopowy kontener na trasie Szanghaj – Rotterdam trzeba było zapłacić ponad 3000 dolarów. Jeszcze pół roku temu cena nie przekraczała 2000 dolarów. Co więcej, Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zobowiązała się, że do 2030 r. ograniczy emisję CO2 o 40 proc. w porównaniu do poziomów z 2008 r3. Nic więc dziwnego, że rozwiązania, które zmniejszają zużycie energii są przez armatorów coraz milej widziane.

Potwierdzeniem trendu jest informacja, że firma ABB, która rozwija m.in. systemy do zdalnego monitorowania statków, ma przejąć biznes morski od firmy DTN. Rozwiązania DTN obejmują oprogramowanie do modelowania tras, analitykę i zaawansowane raportowanie. Obecnie jest to jeden z wiodących dostawców tego typu systemów na świecie. Transakcja pozwoli uzupełnić portfolio ABB dla przemysłu morskiego i w praktyce stworzy jednego z liderów rynku.

Dzięki tej transakcji liczba jednostek morskich podłączonych do sieci ABB przekroczy 5000. Daje nam to ogromne możliwości jeśli chodzi o dalszy rozwój cyfrowych rozwiązań na potrzeby przemysłu morskiego. Częścią ABB staną się również centra operacyjne DTN Shipping, wspierające armatorów w trybie 24/7 – mówi Michał Guzek, który bierze udział w procesie integracji nowego biznesu.

Jak dodaje, modelowanie tras z uwzględnieniem warunków pogodowych, daje armatorom – oprócz kwestii bezpieczeństwa i energooszczędności – szereg innych korzyści. Jedną z nich jest… punktualność. Nie zawsze bowiem chodzi o to, aby dotrzeć do portu docelowego jak najszybciej. Firmy wykupują prawo do postoju w porcie w konkretnym okresie i nie zawsze mogą do niego wpłynąć, gdy są przed czasem. Cyfrowa optymalizacja trasy to również taki rejs w trybie „eko”, aby dopłynąć w samą porę – ani zbyt wcześnie, ani nie za późno.

Branża dostrzega konieczność inwestycji w cyfryzację. 91 proc. menedżerów wyższego szczebla jest zdania, że odpowiednie dane pogodowe to konieczność. Jednocześnie tylko 1 na 10 firm posiada system w pełni integrujący i optymalnie wykorzystujący te dane1

Proces przejęcia biznesu morskiego DTN przez ABB ma zakończyć się w drugim kwartale 2024 r.– Innowacja opiera się na współpracy. To ważny moment w rozwoju cyfrowych rozwiązań dla branży – uważa MarcChesover, prezes DTN.

1https://www.dtn.com/wp-content/uploads/2022/01/wx_Shipping-Digitalization-Report.pdf

2https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0029801822011180

3https://unctad.org/news/transport-newsletter-article-no-99-fourth-quarter-2022

Źródło mat. prasowy

Zobacz podobne

ORP „Albatros” zostanie przekazany do służby Marynarki Wojennej pod koniec listopada

KM

Pomnik ofiar morza wymaga renowacji!

KM

Fabrykę ST3 Offshore przejmie Vestas

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie