Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

GAZ-SYSTEM zbadał dno Zatoki Gdańskiej dla potrzeb FSRU

Celem badań zleconych przez spółkę było szczegółowe rozpoznanie obiektów na obszarze projektowanego terminalu LNG oraz gazociągu podmorskiego, łączącego terminal z lądem. Obecnie Marynarka Wojenna RP realizuje ostatni etap działań polegający na neutralizacji wykrytych materiałów niebezpiecznych.

Prace nad projektowaniem FSRU osiągnęły kolejny ważny etap, którego celem jest zbadanie otoczenia morskiego przyszłej inwestycji. Badanie dna Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się jesienią 2023 roku. Polegało na wyszukaniu przez statek badawczy na trasie gazociągu podmorskiego oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla FSRU metalowych obiektów ferromagnetycznych. Na podstawie wyników tych prac powstała lista potencjalnych materiałów niebezpiecznych – tzw. UXO (ang. Unexploded Ordnances), czyli niewybuchów, niewypałów czy też zdeponowanych na dnie substancji chemicznych, które należy usunąć. Badany teren był także sprawdzany pod kątem występowania wartościowych przedmiotów archeologicznych.

– W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości – podkreślił Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM. 

Identyfikacja obiektów z wykorzystaniem statku wyposażonego w specjalistyczne sonary i inne urządzenia umożliwiające wykrycie wszystkich anomalii stanowiła pierwszy etap działań. W drugim etapie, po sporządzeniu listy obiektów do weryfikacji, rozpoczęto prace pod wodą mające na celu sprawdzenie obiektów z listy przez doświadczonych nurków na dnie zatoki.  Na koniec do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, której zadaniem była neutralizacja obiektów niebezpiecznych.

Podczas badań dna zatoki zlokalizowano także obiekty archeologiczne. Jednym z nich jest 12-metrowy wrak statku leżący na trasie inwestycji. Poza nim wykryto także drewniany kabestan (służy do wciągania na pokład lin) i kotwice statków.

Więcej o inwestycji:

Program FSRU wpisuje się w ramy polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarki poprzez możliwość sprowadzenia do Polski paliwa gazowego z nowych źródeł.

Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

GAZ-SYSTEM realizuje budowę terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej. Program inwestycyjny podzielony został na część morską i lądową.

Pierwsza z nich obejmuje budowę w Zatoce Gdańskiej nabrzeża, do którego na stałe zacumowana będzie jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To statek przystosowany do regazyfikacji dostarczanego przez metanowce skroplonego gazu (LNG), a także gazociąg podmorski łączący terminal z częścią lądową. Gazociąg zostanie ułożony pod dnem Zatoki, a samo nabrzeże technologiczne będzie zlokalizowane w odległości ok. 3 km od brzegu, tuż przy torze wodnym prowadzącym do Portu Północnego.

Cześć lądowa to budowa gazociągu Gustorzyn – Gdańsk, którym gaz po regazyfikacji będzie rozprowadzany na terytorium kraju. Ta część inwestycji posiada już komplet decyzji niezbędnych do rozpoczęcia budowy.

Proces projektowania wstępnego nabrzeża oraz gazociągu podmorskiego jest w toku. Równolegle trwają przygotowania do uruchomienia postępowania przetargowego na wybór generalnego wykonawcy tej części inwestycji.

Więcej informacji o projekcie FSRU pod linkiem:
www.gaz-system.pl/pl/system-przesylowy/inwestycje/terminal-fsru.html

Źródło Gaz-System

Zobacz podobne

W Gryfii remontowany jest statek armatora z Rosji. Zarząd stoczni opublikował oświadczenie

KM

Świnoujście. Nowoczesne linie kolejowe połączą terminal kontenerowy z całą Europą

AB

Ramiona rozładunkowe na Terminalu Przeładunkowo–Magazynowym Polimery Police

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie