Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja Extra Historia

MMW w Gdyni. Promocja książki Tadeusza Kondrackiego „Grupa ścigaczy Polskiej Marynarki Wojennej na wodach brytyjskich (1940-1945)”

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni zaprasza na spotkanie z Autorem i promocję książki Tadeusza Kondrackiego „GRUPA ŚCIGACZY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ NA WODACH BRYTYJSKICH (1940-1945)”

Publikacja wydana przy współpracy Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Podczas wydarzenia będzie można nabyć egzemplarz książki.

Spotkanie odbędzie się 26 kwietnia 2024 r. o godz. 17:00 w Muzeum MW w Gdyni w sali audytoryjnej (parter).

WSTĘP WOLNY

Tadeusz Kondracki – dr hab., profesor Instytutu Historii PAN, pracownik Zakładu Historii XX Wieku tegoż Instytutu. Autor i współautor ponad 350 publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym ponad 20 książek. Główne zainteresowania naukowe to historia Wojska Polskiego w latach 1918–1947 (ze szczególnym uwzględnieniem Polskiej Marynarki Wojennej oraz 2 Korpusu Polskiego), a także dzieje polskich organizacji kombatanckich w Wielkiej Brytanii w latach 1945–1990. Popularyzator historii, głównie dziejów Wojska Polskiego, emigracji polskiej w Wielkiej Brytanii oraz dziejów Warszawy – autor i współautor filmów dokumentalnych oraz programów telewizyjnych o tej tematyce.

W obecnie obowiązującej terminologii polskiej za ścigacz (ang. fast boat) zwykło się uważać „mały, szybki okręt wojenny, wyposażony w urządzenia hydrolokacyjne do wykrywania oraz w urządzenia do zwalczania nieprzyjacielskich okrętów podwodnych na wodach przybrzeżnych”1. Według innej interpretacji, pojęcie ścigacza rozciąga się też na małe okręty o uzbrojeniu artyleryjskim, służące do zwalczania kutrów torpedowych nieprzyjaciela (są to tzw. ścigacze artyleryjskie). Tu zaczyna się pierwsza trudność  – semantyczna. Przy stosunkowo łatwych i często – zwłaszcza w przeszłości – spotykanych przeobrażeniach kutrów torpedowych w okręty artyleryjskie (przez zwykłe zdjęcie wyrzutni torpedowych i wzmocnienie uzbrojenia artyleryjskiego) nieuchronnie musi to prowadzić do zamętu pojęciowego. Kuter torpedowy w krótkim czasie mógł się stać ścigaczem i na odwrót. A ponadto w czasie II wojny światowej w polskiej terminologii wojennomorskiej nie odróżniano jeszcze ścigaczy od kutrów torpedowych. Funkcjonowała wyłącznie nazwa „ścigacze”, przy całej wewnętrznej różnorodności tej kategorii okrętów. Były zatem ścigacze torpedowe, torpedowo-artyleryjskie, artyleryjskie, a nawet, obecne w składzie sojuszniczej brytyjskiej Royal Navy, największe – parowe ścigacze artyleryjskie (Steam Gun Boats). Wszystkie na ogół miały dodatkowo możliwość zwalczania wrogich okrętów podwodnych przy użyciu bomb głębinowych, z zasady mniejszych niż na dużych okrętach, ale nie mniej groźnych dla podwodnego przeciwnika”

(ze wstępu)

Źródło MMW w Gdyni fot. Wikipedia

Zobacz podobne

Konwent Morski w Szczecinie, czyli terminal kontenerowy w Świnoujściu głównym tematem rozmów

PL

Prezes PGE: uwolnienie środków własnych na offshore jednym z celów nowej emisji akcji

BS

W Stambule zakończono inspekcję statku przewożącego ukraińską kukurydzę

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie