Polski Portal Morski
Aktualności

Ireneusz Zyska: uważam, że wodór to przyszłość transportu ciężkiego

Czekamy na wdrożenie wodoru do masowej produkcji, do masowego zastosowania, co też pozwoli na obniżenie kosztów – powiedział we wtorek wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Zaznaczył, że jego zdaniem wodór to „przyszłość transportu ciężkiego”.

„Musimy pamiętać o konkurencyjności i efektywności transportu (morskiego). Ropa naftowa ma większą wydajność, większą moc energetyczną. Jeśli chcielibyśmy zastosować inne nośniki, inne paliwa, z pewnością wymaga to innych rozwiązań” – mówił we wtorek sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Ireneusz Zyska.

Wiceminister podczas debaty plenarnej pod hasłem „Zielony ład – gospodarka morska na rzecz klimatu” na 8. Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie był pytany o to, czy ministerstwo wyobraża sobie w transporcie morskim zmianę podobną do tej, która odbywa się w transporcie lądowym – z wykorzystaniem napędów wodorowych.

Zyska zaznaczył, że w tym zakresie należy uwzględnić też flotę światową. „Pamiętajmy, że dzisiaj bandery, które skupiają największą liczbę statków, to nie są bandery europejskie (…) i musimy zachować równowagę i konkurencyjność na całym świecie” – wskazywał.

„Co z tego, że ograniczymy emisyjność w Europie, skoro większość statków, które funkcjonują na akwenach morskich na świecie, to nie są statki pod banderami europejskimi?” – pytał.

Zaznaczył jednak, że w tym zakresie jest kilka pomysłów, które są „ubierane w formę aktów legislacyjnych”. Wskazał, że jest to przede wszystkim wykorzystanie „błękitnego paliwa” – LNG, które „w pierwszej kolejności będzie miało zastosowanie w transporcie morskim” a docelowo również wykorzystanie wodoru.

„Eksperci uważają, że wykorzystanie ogniw paliwowych zasilanych wodorem w transporcie ciężkim, towarowym, kołowym, ale także morskim, a nawet lotniczym jest możliwe i w perspektywie najbliższej dekady ta transformacja się dokona” – wskazywał Zyska.

Jak mówił, ważne jest, by Polska i kraje unijne „wykorzystały szansę” i stały się liderami tego obszaru, aby „zapewnić wysoki standard obsługi w portach polskich, bałtyckich, europejskich” i aby do tych portów mogły wpływać statki z „paliwem przyszłości”.

Zaznaczył, że napęd wodorowy jest bezpieczny. „Czekamy na wdrożenie, na komercjalizację, do masowej produkcji, do masowego zastosowania, co też pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samego wodoru i tych technologii” – przekonywał Zyska.

„Uważam, że (wodór) to przyszłość transportu ciężkiego, a jak będzie – już w perspektywie kilku lat sami będziemy mogli ocenić” – podkreślił wiceminister

Źródło: PAP fot.: TVP Info

Zobacz podobne

PERN zwiększa pojemności swych baz paliw. Rusza budowa kolejnych ośmiu zbiorników

KM

Kolejna inwestycja w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” już została wdrożona!

BS

Samarytanka zmienia przystań!

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie