Polski Portal Morski
Aktualności

Most na Nadodrzance zapewni sprawne przewozy

Odnowiony kolejowy most nad Odrą w Nietkowicach na linii Wrocław – Szczecin zapewni sprawne podróże i lepsze warunki przewozu towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły na poprawę tej ważnej przeprawy ponad 46 mln zł. We wrześniu zamontowano najdłuższe przęsło mostu kolejowego. Nową przeprawą pociągi pojadą jeszcze w tym roku. Tylko w 2020 r., by usprawnić przewozy, PLK przebudowały 130 mostów.

– Inwestycja na Nadodrzance będzie sprzyjała większej konkurencyjności transportu kolejowego oraz rozwojowi gospodarki dzięki lepszemu dostępowi do portów w Szczecinie i w Świnoujściu. Należy podkreślić, że budowa tak ważnej przeprawy odbywa się przy zachowaniu ruchu pociągów – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.  

We wrześniu na przebudowywanym wschodnim moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach nasunięte zostało najdłuższe, 75 m przęsło. Do montażu niemal 420 tonowego elementu wykorzystano hydrauliczne siłowniki i tymczasowe podpory w nurcie rzeki. Nasunięcie przęsła wykonano w ok. 34 godziny.

Kolejowa przeprawa nad Odrą ma już 7 z 10 nowych przęseł. Stalowe elementy zostały wykonane w wytwórni i przetransportowane na plac budowy. Konstrukcje osadzane są na wyremontowanych, wzmocnionych podporach. Dodatkowo zastosowano mikropale służące do wzmocnienia obiektu, wykonane wokół podpór na terenach zalewowych. Po zamontowaniu wszystkich przęseł wykonawca przystąpi do budowy nowego toru i sieci trakcyjnej.

Roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża ok. 55 pociągów pasażerskich i towarowych.

Zakończenie prac przewidziano w 2023 r.

Większe możliwości przewozów w województwie lubuskim

Przebudowany most na jednym z dwóch torów zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Zwiększą się możliwości Nadodrzanki, ważnej linii kolejowej prowadzącej z Dolnego Śląska przez województwo lubuskie na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów kursujących nad Odrą wzrośnie do 120 km/h. Poprawi się przepustowość odcinka mostowego, z którego będzie mogło korzystać więcej składów. Możliwe będzie przygotowanie korzystniejszej oferty połączeń i zapewnienie lepszych warunków dla ekologicznego transportu kolejowego.

Most w Nietkowicach liczbach:

           budowa: 1871 r.

•           długość: ok. 420 m, szerokość – ok. 13 m, wysokość – ok. 1,4 m

•           liczba przęseł – 10

Mosty – ważne elementy linii kolejowych


PKP PLK SA w ramach modernizacji sieci kolejowej budują nowe mosty oraz modernizują przeprawy. Aby zapewnić sprawne przewozy kolejowe wykorzystywane są środki z projektów unijnych oraz budżetowych. Tylko w 2020 r. przebudową objętych zostało ponad 130 przepraw nad rzekami np. w Krakowie, w Warce i na Centralnej Magistrali Kolejowej. Modernizacje zwiększają parametry techniczne i pozwalają na budowę dodatkowych torów. W tym roku kontynuowane są prace m.in. przy budowie mostów w Czechowicach-Dziedzicach, Lubartowie, Krakowie i we Wronkach.

źródło redakcja fot. Damian Kryj

Zobacz podobne

Spotkanie Prezes Wód Polskich z Prezesem Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie

PL

Naimski: nie będziemy przedłużali kontraktu na gaz z rosyjskim Gazpromem

BS

Trwa rejestracja na konferencję „Chroń Morze” 31 sierpnia!

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie