Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście to inwestycja, która ma zwiększyć możliwości gospodarcze regionu i kraju. Pozwoli przyjmować o wiele większe ładunki i jednostki, co zwiększy obroty portu i jego znaczenie.
Tor wodny Szczecin-Świnoujście o długości 67 kilometrów, który łączy port w Szczecinie z otwartym morzem – został wybudowany pod koniec XIX wieku. Jego modernizacja była koniecznością, a wszystko po to, by zachodniopomorskie porty mogły konkurować z zagranicznymi.
Modernizacja toru wodnego do głębokości 12,5 metra na odcinku blisko 62 kilometrów, to jedna z największych w Polsce inwestycji morskich. Inwestycja jest już zrealizowana w ponad 90 procentach, do czego znacznie przyczyniła się jedna z nieustannie pracujących pogłębiarek Vox Amalia.
„Vox Amalia” to nowa jednostka we flocie Van Oord holenderskiej firmy. Pogłębiarka ma 158 m długości i 36 m szerokości. Zbudowała ją stocznia hiszpańska. W grudniu 2018 roku podczas obchodów 150-lecia Van Oord w Rotterdamie, statek został ochrzczony przez królową Máximę. Do października 2019 roku stopniowo były wprowadzane do pracy wszystkie systemy i instalacje na jednostce. Pod koniec września przypłynęła do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszła remont.
Całość inwestycji pogłębiania toru wodnego ma zakończyć się według planu w marcu przyszłego roku. Zapraszamy do obejrzenia jak wygląda praca pogłębiarki z pokładu.
źródło TVP Szczecin, Radio Szczecin /fot.PilociMorscy tt / mat. filmowy Van Oord