Polski Portal Morski
Aktualności

Bieżące naprawy okrętu ORP Orzeł

Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o udzieleniu PGZ Stoczni Wojennej zamówienia na naprawę bieżącą okrętu podwodnego ORP Orzeł. Wykonawcy poszukiwano od kwietnia bieżącego roku, a zamówienia udzielono ostatecznie 1 października.

Zakres naprawy obejmuje w szczególności konserwację i naprawę kadłuba, naprawę zbiorników wysokiego ciśnienia, balastowych, paliwowych, napraw hydrauliki sterowej i ogólnookrętowej, systemu wydechu spalin. Udzielenia zamówienia dokonano w oparciu o procedurę ograniczoną przyspieszoną. Złożoną ofertę oceniono biorąc po uwagę przede wszystkim cenę oferty (90 proc. oceny) oraz „ryzyko poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac (10 proc.)”. W postępowaniu złożono łącznie dwie oferty. Ostateczny kontrakt ma wartość prawie 22,5 mln PLN wraz z VAT-em. Jak wynika z opublikowanych informacji zwycięski oferent zleci prawdopodobnie część prac podwykonawcy lub podwykonawcom.

Okręt podwodny ORP Orzeł należy do sowieckiego projektu 877E (typ Pałtus) z napędem konwencjonalnym i został przekazany polskiej marynarce wojennej w połowie 1986 roku. Wówczas była to nowoczesna jednostka myśliwska. Obecnie jest to jedna z najstarszych jednostek tego typu na świecie. W 2014 jednostka trafiła do generalnego remontu, który miał potrwać dziewięć miesięcy. Prace jednak przedłużyły się z uwagi na poszerzenie ich zakresu jak i w wyniku uszkodzeń powstałych w trakcie prowadzonych prac. Jednostka uderzyła m.in. w suchy dok w trakcie wyciągania do niego, a w 2017 na pokładzie wybuchł pożar. W morze Orzeł zdołał wyjść dopiero w 2018 roku, ale prowadzono na nim kolejne prace.

Okręt jest wykorzystywany w działalności szkoleniowej. W styczniu 2021 roku odbył rejs szkoleniowy, brał też w bieżącym roku udział w innych ćwiczeniach na morzu. Obecna naprawa jest planowa i zapewne ma na celu utrzymania jednostki w służbie. Jest to konieczne w wyniku problemów z zakupem następcy i wycofaniem ze służby wszystkich pozostałych okrętów podwodnych Marynarki Wojennej, należących do jeszcze starszego typu Kobben. Dzięki utrzymaniu Orła w służbie Polska ma zachować kadry i infrastrukturę dla okrętów podwodnych które mają zostać zakupione w kolejnych latach w ramach programu Orka. W służbie pozostanie najprawdopodobniej do końca dekady.

źródło http://www.defence24.pl fot. MW

Zobacz podobne

PGNiG wybrało wykonawców rozbudowy kopalni ropy i gazu Lubiatów 

BS

Rybacy mają rządowe wsparcie, choć malkontentów nie brakuje!

AB

Inauguracja wystawy jubileuszowej Portu Gdynia na Uniwersytecie Gdańskim

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie