Polski Portal Morski
Aktualności

Ruszyła budowa polderu na krakowskim Bieżanowie

Krakowski Bieżanów to teren silnie zurbanizowany, który w tym roku kilkukrotnie doświadczał podtopień. Do problemu przyczynia się nadmierne uszczelnienie dużych powierzchni i brak retencji, a także – nawalne deszcze spowodowane przez zmiany klimatu. Wody Polskie pracują nad systemowym zabezpieczeniem tego rejonu i zwiększeniem bezpieczeństwa mieszkańców.

Dziś rozpoczęła się budowa zbiornika przeciwpowodziowego Malinówka 1. To kolejny polder, obok istniejącego już zbiornika Bieżanów, który będzie tworzył kaskadę łącznie 5 zbiorników. Zabezpieczą one teren 16,5 tys. hektarów, zamieszkały przez 2,5 tys. osób. Do końca 2022 roku będą zbudowane dwa poldery: Malinówka 1 i Malinówka 2. Łączny koszt tych inwestycji to 18 mln zł. 

W związku z rozpoczęciem prac wykonawca wytyczył już teren budowy oraz jednocześnie oznaczył obszary chronione. Rozpoczęto również budowę odcinka kanalizacji sanitarnej. W następnej kolejności zostaną wykonane ścianki szczelne zabezpieczające fundamenty słupów linii wysokiego napięcia przebiegającego przez teren zbiornika, będzie także zdjęta warstwa humusu oraz wybudowane zostaną drogi tymczasowe w czaszy zbiornika.

W najbliższym czasie rozpoczną się również prace związane z budową zbiornika Malinówka 2.

Realizowane inwestycje ochronią tereny położone poniżej zbiorników oraz poprawią zabezpieczenie przeciwpowodziowe w dolinie rzeki Serafy. Będą pracować w kaskadzie 5 zbiorników: dwóch na rzece Serafie (w tym istniejący zbiornik Bieżanów) oraz trzech na potoku Malinówka. Całość inwestycji ma kluczowe znaczenie dla podniesienia zabezpieczenia przeciwpowodziowego Starego Bieżanowa. 

Inwestycja realizowana jest w ramach Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły, przy udziale międzynarodowych instytucji finansowych – Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Banku Rozwoju Rady Europy oraz budżetu państwa.

Mapa Kraków Bieżanów zbiorniki

Źródło/fot.: Wody Polskie

Zobacz podobne

Dwóch oferentów w walce o naprawę przekładni redukcyjnej na ORP Ślązak

BS

Nowy kolos w Porcie Gdańsk

BS

953 metry – taką długość ma tunel drążony pod Świną

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie