Polski Portal Morski
Offshore Porty

Port instalacyjny dla farm wiatrowych w terminalu DCT

Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.

We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r. W dokumencie zapisano, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w „porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)”.

Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.

Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore’owych, a więc Orlenu i PGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.

– Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie – wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie – w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore’owy – poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.

Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.

Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?

Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.

Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.

źródło https://biznes.trojmiasto.pl/Terminal-instalacyjny-dla-farm-wiatrowych-na-Baltyku-powstanie-w-DCT-n164950.html#tri / fot. Terminal DCT

Zobacz podobne

130 metrów wydrążonego tunelu w Świnoujściu

BS

Baltic Power pierwszą na świecie morską farmą wiatrową wykorzystującą niskoemisyjną stal

PL

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z decyzją środowiskową

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie