Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z decyzją środowiskową

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał właśnie decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Decyzję wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką.

Otrzymana decyzja o środowiskowym oddziaływaniu terminalu to wynik oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko przeprowadzonej na drodze weryfikacji raportu o jej wpływie na środowisko z uwzględnieniem uzgodnień, opinii stron i wniosków wynikających z udziału społeczeństwa w postępowaniu. 

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera szereg modeli i wyników analiz dotyczących potencjalnego wpływu inwestycji na środowisko, zarówno na etapie budowy jak i jej eksploatacji. W trakcie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko stworzony został wariant ekologiczny przedsięwzięcia dodatkowo ograniczający ingerencję w środowisko naturalne. 

Postępowanie transgraniczne

W przeprowadzonym postępowaniu transgranicznym brały udział zainteresowane urzędy (głównie ministerstwa Meklemburgii Pomorza Przedniego) oraz organizacje pozarządowe i osoby prywatne. 20 września br. w Szczecinie odbyło się spotkanie stron postępowania transgranicznego. W jego trakcie przedstawiciele portu i eksperci biorący udział w prowadzonym postępowaniu odpowiadali na pytania oraz wyjaśniali wątpliwości strony niemieckiej. 

Decyzja środowiskowa oznacza zielone światło dla budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu prowadzonej z uwzględnieniem interesów lokalnej społeczności oraz środowiska naturalnego.

Warto przypomnieć, że ochrona środowiska jest wpisana w misję budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Pojęcie green terminal nie jest przypadkowe. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację terminalu. 

Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście. – To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na  Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie – to nasze priorytety!

Green terminal

Projekt terminalu musi być proekologiczny i wywierać minimalny wpływ na środowisko, właśnie w myśl koncepcji green terminal. Kryteria środowiskowe były częścią oceny ofert w postepowaniu ogłoszonym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. 

Rozwiązania minimalizujące oddziaływanie na florę i faunę, były bez wątpienia atutem projektów – potwierdza prezes ZMPSiŚ. – Mam na myśli każdy etap realizacji inwestycji, również późniejszą eksploatację terminalu.

Ta dbałość o środowisko dotyczy chociażby stosowanych na terminalu urządzeń przeładunkowych i sprzętu o minimalnym poziomie emisji szkodliwych substancji, ze wskazaniem na zasilanie energią elektryczną. 

Energia elektryczna będzie również dostarczana na statek w czasie postoju przy terminalowych nabrzeżach, by wyeliminować szkodliwe emisje pochodzące z silnika i spalinowych agregatów statkowych.

Naturalne ściany

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, który nie emituje pyłów, nie dymi a z racji lokalizacji ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.

Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z ekspresową drogą S3 również omijają osiedla mieszkalne. 

ZMPSiŚ SA stworzył ogólne ramy koncepcji terminalu przyjaznego środowisku. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Zgodnie z taką ideą wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. 10 lipca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał z konsorcjum składającym się z DEME CONCESSIONS N.V. z siedzibą w Belgii, oraz QTERMINALS W.L.L. z siedzibą w Katarze przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. 

Operator terminalu wyposaży go w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku roku 2028.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Klienci terminalu będą mogli również w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Świnoujściu.

Fot.: ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Wicemistrzostwo Europy polskich żeglarzy! 

KM

Poczta Polska wyemitowała znaczki z polskimi transatlantykami

AB

Mariusz Błaszczak: budowa okrętów obrony wybrzeża Miecznik jako fregat będzie służyła odstraszaniu

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie