Polski Portal Morski
Aktualności Porty Żegluga

W polskich portach ruszyła automatyczna obsługa kontenerów

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja zakończyły pilotaż systemu do odprawy kontenerów eksportowanych poza Unię Europejską przez polskie terminale morskie. Od 4 maja automatyczna obsługa w ramach systemu Polski PCS dostępna jest dla wszystkich eksporterów.

Pilotaż prowadzony był we współpracy z wybranymi firmami wysyłającymi kontenery poza UE przez terminale BCT, GCT Gdynia, DB Port Szczecin i DCT Gdańsk. Przesyłki były wyprowadzane przez odpowiednio oddziały celne w Gdyni, Szczecinie i Gdańsku. Jak informuje Krajowa Administracja Skarbowa, wyniki pilotażu pozwalają na udostępnienie wszystkim eksporterom tych funkcjonalności platformy dostarczonej przez Polski PCS. Automatyczna obsługa kontenerów eksportowanych przez polskie porty przyniesie wymierne korzyści: przyspieszy i usprawni odprawy w terminalach morskich, a także umożliwi automatyczne generowanie elektronicznego potwierdzenia wywozu (IE599).

Aby skorzystać z nowej funkcjonalności Polskiego PCS należy dokonać zgłoszenia celnego w Automatycznym Systemie Eksportu (AES). Platforma PCS na bieżąco analizuje status odprawy celnej kontenera. — Eksporter, który chce skorzystać z automatyzacji musi dokonać elektronicznego przedstawienia towaru (wykorzystując komunikaty IE507 albo IE507B). Pamiętać należy, aby komunikat ten trafił do systemu AES/ECS2 (wspólnotowy system obsługujący elektronicznie zgłoszenie wywozowe) w momencie udostępnienia kontenera na terminalu do ewentualnej kontroli celnej — informuje Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie.

Przedsiębiorcy wysyłający kontenery mogą sprawdzić status obsługi ładunku w systemie terminalowym, tak aby komunikat o obowiązkowym elektroniczny, przedstawieniu towaru (IE 507)  trafił do systemu AES/ECS2 we właściwym momencie.

Sprawdzone rozwiązanie

Polski PCS jest wzorowany na platformach cyfrowych funkcjonujących w dużych portach takich jak Rotterdam czy Singapur, gdzie wdrożenie takich systemów pozwoliło skrócić czas odprawy celnej w niektórych przypadkach do godziny. Polski system jest dostosowany do specyfiki naszych portów morskich. Wdrażanie platformy Polski PCS rozpoczęło się w listopadzie 2020 od pilotażu zwolnienia kontenera po procedurach celnych w imporcie. W 2021 w polskich portach rozpoczęło wdrażanie elektronicznego zgłaszania wejścia statków do portów i wyjścia statków z portów ich dyspozytorom. Jest to tak zwany moduł maklerski, który posiada takie funkcje jak: zgłoszenie do dyspozytora, zgłoszenie Pre-Arrival, zgłoszenie ewidencyjne, baza statków oraz kontrahentów, czy system do planowania zawinięć. 

Polski PCS jest zintegrowany z narzędziami cyfrowymi Krajowej Administracji Skarbowej. Platforma ta zautomatyzuje szereg czynności i usprawni wymianę informacji miedzy wieloma członkami społeczności portowej. Z systemu tego korzystać mogą: urzędy morskie, KAS, administracja portowa, inspekcja weterynaryjna, terminale morskie, firmy logistyczne, agencje celne, przewoźnicy i firmy spedycyjne.

Skrócenie czasu odprawy celnej w portach ma istotne znaczenie w związku z prognozowanym wzrostem przeładunków, który będzie skutkiem przeniesienia do polskich portów eksportu i importu Ukrainy. Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze transportu z i do tego kraju będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku. 

Źródło: https://intermodalnews.pl/2022/05/06/w-polskich-portach-ruszyla-automatyczna-obsluga-kontenerow-eksportowych/

Fot.: Port Gdańsk

Zobacz podobne

Makieta ORP „Orzeł” dla niewidomych

BS

76 lat temu s/s „Kraków” jako pierwszy po wojnie polski statek wszedł do portu w Gdyni

BS

USA/ Rosjanin i Brytyjczyk oskarżeni o omijanie sankcji na jacht rosyjskiego oligarchy

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie