Polski Portal Morski
Aktualności

Zakończenie inwestycji pogłębiania toru wodnego Szczecin-Świnoujście  

Nowa era gospodarki morskiej w Polsce rozpoczęła się w Zachodniopomorskiem. Tor wodny Szczecin-Świnoujście oficjalnie pogłębiony do 12,5 metra, co oznacza zwiększenie możliwości rozwojowych portów i obsługę największych jednostek pływających po Bałtyku.

Niemal 2 miliardy złotych kosztowało pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra. To łącznie 67 kilometrów drogi wodnej zupełnie nowej jakości, która podniesie rangę naszych portów w basenie Morza Bałtyckiego. 

To gigantyczna inwestycja. Oprócz wybudowania dwóch sztucznych wysp to także kilometry pogłębionego toru wodnego. Dzięki modernizacji do portów będą mogły zawijać statki o zanurzeniu sięgającym 11 metrów, a nie jak dotąd zaledwie 9.

– Jednostki znacznie większe, bo 40-tysięczniki będą mogły wchodzić do Szczecina, więc mamy nadzieje podwoić w najbliższym czasie przeładunki Szczecina i w ten sposób wprowadzić go do grona liczących się portów – tłumaczy Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Jak podkreślał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk – to inwestycja, na którą czekano w Szczecinie latami. – Wszyscy pamiętamy wielki transparent, który wisiał na elewatorze Ewa, który wisiał tyle lat. 12,5 metra droga życia dla Szczecina. Dzisiaj stało się to faktem – dodaje Marek Gróbarczyk.

– Zrobiliśmy to, co nigdy nie miało powstać i wielu, nie tylko w Polsce, zależało na tym, żeby do tego pogłębienia toru wodnego nie doszło – powiedział Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

Inwestycja może mieć też znaczenie militarne. Port z pogłębionym i w pełni żeglownym torem wodnym może być wykorzystywany także przez armię Sojuszu Północnoatlantyckiego.

– Jest szansa, nad czym ja też się mocno interesuję w sztabie generalnym, żebyśmy doprowadzili do tego, że Szczecin mógł być punktem odbioru wsparcia militarnego – wyjaśnia Michał Jach, poseł PiS.

Prace nad pogłębieniem toru były trudne, bo z Odry wydobyto około 100 ton zabytkowych przedmiotów. Ponad 1,5 tysiąca z nich uznano za niebezpieczne. Podczas pogłębiania toru wodnego zdetonowano m.in. bombę głębinowa z okresu II wojny światowej. Mogła zawierać nawet 100 kilogramów materiału wybuchowego. 

Inwestycję w czasie 2 lat zrealizowało holendersko-belgijskie konsorcjum firm DIVO. – Mimo lockdownu zmobilizowaliśmy się i rozpoczęliśmy pracę w 2020 roku. W maju nasza pogłębiarka Amazon już pracowała – mówi Eric Tancere. 

Podczas pogłębiania toru wydobyto około 23 miliony metrów sześciennych urobku, z których powstały dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim: Brysna i Śmięcka.

– Dzisiaj pierwszy raz miałem okazje stanąć na nowej ziemi, na nowej polskiej ziemi. Moja stopa stanęła na pięknym atolu, który już sam z siebie pokazuje wartość turystyczną – powiedział Artur Szałabawka, poseł PiS.

Pogłębienie toru to jedna z największych inwestycji sektora morskiego w Polsce. To inwestycja, która pozwoli na umocnienie pozycji Polski, jako ważnego gracza w akwenie Morza Bałtyckiego.

Źródło: TVP Szczecin Fot.: PAP Mat. Filmowy: Polska Morska

Zobacz podobne

Premier: szybki powrót do wzrostu gospodarczego – to jeden z głównych celów rządu na ten rok

MZ

MEW – szansa na nowe kompetencje dla polskich przedsiębiorców

AB

Będą nowe nabrzeża. Jest już most pontonowy

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie