Polski Portal Morski
Aktualności

PKN Orlen zamówił kolejne dostawy LNG z USA

Sempra Infrastructure, dzięki długoterminowemu kontraktowi z Orlenem, uzyskała portfel umów, umożliwiających podjęcie decyzji o budowie terminala eksportowego LNG Port Arthur w Teksasie – poinformowała amerykańska firma. Dostawy z terminala miałyby ruszyć w 2027 r.

Zgodnie z komunikatem Sempry, dzięki podpisanej w środę umowie z Orlenem przyszła moc skraplająca terminala Port Artur została w pełni zakontraktowana na poziomie 10,5 mln ton LNG rocznie.

Zawarcie tego kontraktu pozwala podjąć końcową decyzję inwestycyjną (FID), co powinno nastąpić wkrótce – powiedział dziennikarzom prezes Sempra Infrastructure Dan Brouillette. „Bardzo szybko po podjęciu tej decyzji rozpoczniemy budowę i mamy nadzieję, że pierwszy skroplony gaz popłynie z instalacji na początku 2027 r.” – wyjaśnił. Podkreślił, obok kontraktów eksportowych, Sempra ma już odpowiednie umowy z producentami gazu w Teksasie.

Umowa z Orlenem, podobnie jak z innymi kontrahentami, ma formułę FOB (Free On Board), co oznacza, że to kupujący zapewnia transport z terminala i może wysłać LNG w dowolne miejsce na świecie.

Zgodnie z podpisanym z Semprą kontraktem, Orlen ma od 2027 r. odbierać z terminala Port Arhtur 1 mln ton LNG rocznie przez 20 lat. Od listopada 2022 r. Sempra zawarła szereg umów na odbiór LNG z terminala. Kontrakt z niemieckim RWE opiewa na 2,25 mln ton rocznie przez 15 lat od 2027 r. Umowa z Engie dotyczy dostaw po 0,875 mln ton LNG przez 15 lat. Kontrakt z INEOS zakłada odbiór przez tą firmę 1,4 mln ton LNG rocznie przez 20 lat. Największy kontrakt Sempra podpisała z koncernem ConocoPhillips, dotyczy dostaw po 5 mln ton LNG rocznie przez 20 lat.

W 2018 r. PGNiG zawarło z Port Arthur LNG – spółką zależną Sempry, długoterminowy kontrakt, przewidujący zakup około 2 mln ton LNG rocznie przez 20 lat z terminala Port Arthur, z pierwotnie planowanym terminem zakończenia budowy nie wcześniej niż w 2023 r. Sempra opóźniła jednak w maju 2021 r. podjęcie końcowej decyzji inwestycyjnej dotyczącej budowy Port Arthur LNG tłumacząc to trudnymi warunkami rynkowymi po pandemii. Jedynym kontraktem dla terminala Port Arthur była właśnie umowa z PGNiG. W lipcu 2021 r. PGNiG zerwało tę umowę, kontraktując więcej gazu w firmie Venture Global. Sempra zebrała klientów na LNG z planowanego terminala w 2022 r., kiedy koniunktura na gaz znacząco się poprawiła.

W środę prezes PKN Orlen Daniel Obajtek i szef amerykańskiej Sempra Infrastructure Dan Brouillette podpisali długoterminowy kontrakt na dostawy LNG. Kontrakt dotyczy dostawy 1 mln ton LNG z USA rocznie przez 20 lat od 2027 r. Gaz ma pochodzić z terminala Port Arthur w Teksasie.

Źródło: PAP Fot.: GAZ-SYSTEM

Zobacz podobne

Szerszy zakres prac nad Drogą Czerwoną? Jest wniosek i wstępne poparcie

KM

Pierwszy na świecie transoceaniczny rejs autonomicznego statku handlowego

BS

PGNiG ma ograniczony wpływ na cenę gazu dla odbiorców

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie