Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Podsumowanie roku 2022 w Porcie Gdańsk. Rekordy przeładunków

Miniony rok był rokiem rekordowym dla polskich portów w szczególności dla Portu Gdańsk.

Jak wynika z komunikatu, w Porcie Gdańsk w 2022 r. przeładowano łącznie 68,2 mln ton towarów, co stanowi 28 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. To najlepszy wynik w historii Portu Gdańsk.

W tym roku Port Gdańsk pokonał rosyjski Port Primorsk i zajął drugie miejsce na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów.

Rok 2022 świetnym rokiem również dla terminala kontenerowego w Gdańsku – Baltic Hub, w którym przekroczono magiczną liczbę 2 mln TEU. Obsłużono 662 statki, w czym niemal 100 zawinięć to zawinięcia największych kontenerowców na świecie, 6860 pociągów oraz 447.000 ciężarówek.

„Rekord przeładunków z 2021 r. został spektakularnie pobity. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się trzy największe polskie porty. W sumie przeładowały 133 mln ton towarów. To o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Embargo na rosyjskie towary pokazało jak istotne są porty morskie, jak ważną rolę odgrywają w kwestii bezpieczeństwa państwa” – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

„Stanęliśmy wobec poważnych wyzwań wynikających z gospodarczych konsekwencji agresji Rosji na Ukrainę i zamknięcia wschodniej granicy Polski na dostawy surowców, przede wszystkim węgla. Porty morskie w tym Gdańsk, musiały przejąć wolumen tego towaru, który do tej pory był importowany granicą lądową” – powiedział cytowany w komunikacie prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Wpływ na wyniki przeładunkowe Portu Gdańsk miały inwestycje, zwłaszcza w Porcie Wewnętrznym, gdzie zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów.

ZMPG S.A.w ubiegłym roku prowadził prace inwestycyjno – remontowe, które ze względu na sytuację geopolityczną koncentrowały się na przygotowaniu nowych terenów pod składowanie węgla, oraz na zapewnieniu ich pełnej dostępności do infrastruktury kolejowej. Zakończono realizację utwardzeń terenów i remontów kapitalnych torów.

Porty, to nie tylko koło zamachowe gospodarki narodowej w czasie pokoju, ale również gwarant bezpieczeństwa militarnego, energetycznego i żywnościowego w czasie konfliktu zbrojnego, którego jesteśmy świadkami. Stąd też wspólna inicjatywa Gaz-Systemu, ZMPG S.A. i Urzędu Morskiego, czyli budowa pływającego terminalu regazyfikacji LNG typu FSRU. To statek magazynujący gaz w stanie ciekłym i posiadający instalację zmieniającą surowiec z formy skroplonej na gazową. W ramach tego przedsięwzięcia powstaną dwa stanowiska do cumowania jednostek. Na ten cel z budżetu państwa wygospodarowano 856 mln zł. Budowa terminalu FSRU ma charakter priorytetowy dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja ta bowiem przyczyni się do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski, a tym samym uniezależnienia się od jednego dostawcy tego surowca.

Jednym z największych przedsięwzięć jest rozbudowa terminala kontenerowego, która rozpoczęła się w 2022 r. Dzięki nowej inwestycji, Baltic Hub będzie już nie tylko największym terminalem kontenerowym na Bałtyku, ale także jednym z największych w Europie. Inwestycja o wartości ok. 2 mld zł, zostanie oddana do użytku w 2024 r.

W ostatnich 6 latach wartość zrealizowanych inwestycji przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, jak i podmioty zewnętrzne (kontrahenci, Urząd Morski, PKP PLK) przekroczyła 4,8 mld zł. Planowane i w trakcie realizacji są kolejne przedsięwzięcia opiewające na ponad 4,2 mld zł.

źródło / fot./ Port Gdańsk

Zobacz podobne

Polska Morska- Szczecin leży nad morzem- przywracamy Szczecinowi dawną świetność 

PL

Litwa wzmacnia podwodną kontrolę terminalu LNG

AB

Przetarg na najem atrakcyjnego terenu w Porcie Gdańsk

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie