Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Podsumowanie roku 2022 w Porcie Gdańsk. Rekordy przeładunków

Miniony rok był rokiem rekordowym dla polskich portów w szczególności dla Portu Gdańsk.

Jak wynika z komunikatu, w Porcie Gdańsk w 2022 r. przeładowano łącznie 68,2 mln ton towarów, co stanowi 28 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. To najlepszy wynik w historii Portu Gdańsk.

W tym roku Port Gdańsk pokonał rosyjski Port Primorsk i zajął drugie miejsce na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Udało się też utrzymać pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów.

Rok 2022 świetnym rokiem również dla terminala kontenerowego w Gdańsku – Baltic Hub, w którym przekroczono magiczną liczbę 2 mln TEU. Obsłużono 662 statki, w czym niemal 100 zawinięć to zawinięcia największych kontenerowców na świecie, 6860 pociągów oraz 447.000 ciężarówek.

„Rekord przeładunków z 2021 r. został spektakularnie pobity. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się trzy największe polskie porty. W sumie przeładowały 133 mln ton towarów. To o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Embargo na rosyjskie towary pokazało jak istotne są porty morskie, jak ważną rolę odgrywają w kwestii bezpieczeństwa państwa” – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

„Stanęliśmy wobec poważnych wyzwań wynikających z gospodarczych konsekwencji agresji Rosji na Ukrainę i zamknięcia wschodniej granicy Polski na dostawy surowców, przede wszystkim węgla. Porty morskie w tym Gdańsk, musiały przejąć wolumen tego towaru, który do tej pory był importowany granicą lądową” – powiedział cytowany w komunikacie prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Wpływ na wyniki przeładunkowe Portu Gdańsk miały inwestycje, zwłaszcza w Porcie Wewnętrznym, gdzie zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów.

ZMPG S.A.w ubiegłym roku prowadził prace inwestycyjno – remontowe, które ze względu na sytuację geopolityczną koncentrowały się na przygotowaniu nowych terenów pod składowanie węgla, oraz na zapewnieniu ich pełnej dostępności do infrastruktury kolejowej. Zakończono realizację utwardzeń terenów i remontów kapitalnych torów.

Porty, to nie tylko koło zamachowe gospodarki narodowej w czasie pokoju, ale również gwarant bezpieczeństwa militarnego, energetycznego i żywnościowego w czasie konfliktu zbrojnego, którego jesteśmy świadkami. Stąd też wspólna inicjatywa Gaz-Systemu, ZMPG S.A. i Urzędu Morskiego, czyli budowa pływającego terminalu regazyfikacji LNG typu FSRU. To statek magazynujący gaz w stanie ciekłym i posiadający instalację zmieniającą surowiec z formy skroplonej na gazową. W ramach tego przedsięwzięcia powstaną dwa stanowiska do cumowania jednostek. Na ten cel z budżetu państwa wygospodarowano 856 mln zł. Budowa terminalu FSRU ma charakter priorytetowy dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja ta bowiem przyczyni się do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski, a tym samym uniezależnienia się od jednego dostawcy tego surowca.

Jednym z największych przedsięwzięć jest rozbudowa terminala kontenerowego, która rozpoczęła się w 2022 r. Dzięki nowej inwestycji, Baltic Hub będzie już nie tylko największym terminalem kontenerowym na Bałtyku, ale także jednym z największych w Europie. Inwestycja o wartości ok. 2 mld zł, zostanie oddana do użytku w 2024 r.

W ostatnich 6 latach wartość zrealizowanych inwestycji przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, jak i podmioty zewnętrzne (kontrahenci, Urząd Morski, PKP PLK) przekroczyła 4,8 mld zł. Planowane i w trakcie realizacji są kolejne przedsięwzięcia opiewające na ponad 4,2 mld zł.

źródło / fot./ Port Gdańsk

Zobacz podobne

46 lat temu powstała Polska Żegluga Bałtycka

BS

Mv SEEADLER w Porcie Gdańsk

AB

Grupa Azoty chce kupić Zespół Elektrowni Wodnych Niedzica, by zmniejszyć udziały rosyjskiego oligarchy

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie