Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Baza w Dębogórzu będzie mogła przyjmować większe zbiornikowce z paliwem

Trwa pogłębianie toru wodnego w Porcie Gdynia, co pozwoli rozładowywać w bazie paliw PERN w Dębogórzu tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 metrów – podał PERN. Dodał, iż baza paliw w Dębogórzu jest rozbudowywana i modernizowana.

Informując we wtorek o pracach związanych z pogłębieniem toru wodnego, PERN przypomniał jednocześnie, że Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął projekt rozbudowy istniejącego tam stanowiska „w celu umożliwienia rozładunku do bazy w Dębogórzu zbiornikowców o nośności powyżej 100 tys. ton”.

„Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych, należące do Portu Gdynia, i baza paliw PERN w Dębogórzu to dziś kluczowe elementy infrastruktury, stanowiące filary bezpieczeństwa energetycznego Polski” – podkreślił PERN. Spółka zaznaczyła przy tym, iż „trwają intensywne prace nad pogłębieniem toru wodnego w Porcie Gdynia, który pozwoli PERN rozładowywać tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 metrów”.

PERN przypomniał, że baza paliw w Dębogórzu w styczniu br. rozładowała o dwie trzecie paliw więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej, „realizując maksymalne możliwe wolumeny”, przy czym wraz z Portem Gdynia i PKP prowadzonych jest „szereg inwestycji, by zwielokrotnić możliwości w tym zakresie”.

„Wiemy, że zapotrzebowanie na usługi Portu w Gdyni i PERN będzie w najbliższym czasie tylko wzrastało z uwagi na zmianę architektury dostaw ropy naftowej i paliw do Polski. Inwestycje, które obecnie realizujemy pozwolą nam wejść na wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego i jeszcze lepiej obsłużyć tych klientów, z którymi mamy podpisane kontrakty” – powiedział prezes PERN Paweł Stańczyk, cytowany w komunikacie spółki.

„Port Gdynia buduje z kontrahentami długotrwałe i pozytywne relacje biznesowe. Przykładem takiej współpracy jest firma PERN. Nasze relacje oparte są na strategii win-win, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju” – oświadczył z kolei Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Jak wspomniał PERN, baza paliw w Dębogórzu jest modernizowana i rozbudowywana od 2016 r. – do tej pory spółka wybudowała tam trzy nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. metrów sześc. każdy, a dwa podobne zostaną oddane do użytku jeszcze w tym roku. „To nie koniec inwestycji, gdyż PERN jest w trakcie procesu budowy kolejnych trzech zbiorników, tym razem o pojemności 50 tys. metrów sześć każdy” – zaznaczono w informacji.

Jednocześnie PERN zwrócił uwagę, iż realizuje również kolejne inwestycje, także w bazie paliw w Dębogórzu, „które pozwolą zwiększyć możliwości załadunku i ekspedycji paliw na transport kolejowy”. „Jest to istotny element z uwagi na konieczność jak najszybszego wywozu produktów na teren kraju” – podkreśliła spółka.

PERN wspomniał przy tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe realizują aktualnie projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, a jego efektem będzie szybszy przewóz większej ilości towarów. W ramach inwestycji przebudowanych zostanie łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów.

„Ważną kwestią jest również temat modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo” – zaznaczył PERN. Spółka oceniła, iż z perspektywy obecnego funkcjonowania oraz przyszłego rozwoju bazy paliw w Dębogórzu, jak i Portu Gdynia, „projekt ten jest kluczowy dla zwiększenia możliwości wyprowadzenia paliw na transport kolejowy”.

Na początku stycznia PERN zapowiedział, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł, wzmacniając tym samym bezpieczeństwo energetyczne Polski.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz posiadający na terenie kraju bazy magazynowe surowca i paliw płynnych. 

Źródło PAP/fot.: PERN

Zobacz podobne

Zamień hotel na prom – konferencje na morzu z Polferries

KM

Przełomowa polska inwestycja. Uniezależni nas od Niemiec

KM

Naftoport z grupy PERN przeładował blisko 300 mln ton ropy naftowej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie