Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Extra Forum Ekspertów Porty Środowisko Ważne

Green terminal w Świnoujściu

Ochrona środowiska jest wpisana w misję budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Pojęcie green terminal nie jest przypadkowe. Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wyartykułowanymi w specyfikacji konkursu, który wyłonił wykonawcę – przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację terminalu.

Poszanowanie środowiska leżało u podstaw planów dotyczących terminalu kontenerowego. Efektem było szereg zmian, które zostały zaproponowane już w trakcie procesu konkursowego, w czasie toczących się rozmów z potencjalnymi wykonawcami.  To dlatego m.in. projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na  Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska będą dzięki temu ograniczone do minimum. Zgodnie z priorytetem zarządu portów, że ma być ekologicznie i nowocześnie!

Green terminal

Kryteria środowiskowe były częścią oceny ofert w postepowaniu ogłoszonym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Tak, jak wspomnieliśmy projekt terminalu musi być proekologiczny, uwzględniać minimalny wpływ na środowisko, właśnie w myśl koncepcji green terminal.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście konkurs już rozstrzygnął wybierając  belgijsko-katarskie konsorcjum firm Deme Consessions N.V. i Q Terminals W.L.L., które zaprojektuje, wybuduje terminal i zapewni operatora.

Zainteresowani budową i eksploatacją terminalu nie tylko uwzględnili w swoich propozycjach środowiskowe priorytety. W trakcie rozmów sami zaproponowali wiele rozwiązań minimalizujących oddziaływanie na florę i faunę zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak również już w okresie eksploatacji terminalu. Trudno się dziwić, ponieważ konsorcjum tworzy belgijska firma zajmującą się robotami hydrotechnicznymi. Ma ogromne doświadczenie. Buduje w tej chwili kilka terminali kontenerowych na świecie, m.in.  we Francji, Singapurze. Natomiast  należący do rządu katarskiego Q Terminals jest stosunkowo młodym, 10-letni operatorem terminali ale z ogromnym potencjałem. Strategicznie chciałby zostać średniej wielkości globalnym graczem terminalowym. Świnoujski terminal w ten projekt wpisuje się wręcz idealnie. 

Dbałość o środowisko będzie zapewniona w wielu obszarach. Między innymi przez zastosowanie na terminalu najnowocześniejszych urządzeń przeładunkowych i sprzętu o minimalnym poziomie emisji szkodliwych substancji, zasilanych energią elektryczną.

Energia elektryczna będzie również dostarczana na statek w czasie postoju przy terminalowych nabrzeżach, by eliminować szkodliwe emisje pochodzące z silnika i spalinowych agregatów statkowych.

Naturalne ściany

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, który nie emituje pyłów, nie dymi a z racji lokalizacji ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminala oddzielona naturalną ścianą lasu.

Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z ekspresową drogą S3 również omijają osiedla mieszkalne. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stworzył ogólne ramy terminala przyjaznego środowisku, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową min. 2 mln TEU. Zgodnie z taką koncepcją belgijsko-katarskie konsorcjum wykona i zrealizuje projekt zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości w taki sposób, by obiekt w pełni odpowiadał definicji green terminala.

Spełnione rygory decyzji środowiskowej

Niemal 3 lata projekt skrupulatnie analizowali inspektorzy nim w październiku ub.r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie wydał  decyzję określając środowiskowe uwarunkowani dla budowy terminala kontenerowego. Co potwierdza wcześniejsze stwierdzenia o priorytetowym podejściu wszystkich zainteresowanych realizacją inwestycji do ochrony środowiska. 

Jeszcze nie ma ostatecznej decyzji ponieważ zgodnie z procedurą RDOŚ musi odpowiedzieć na 3 odwołania, które wpłynęły po ogłoszeniu decyzji – dwa od organizacji ekologicznych, polskiej i niemieckiej oraz od prezydenta Świnoujścia.  Jak zauważył Marek Kajs, zastępca GDOŚ podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poświęconej m.in. budowie terminala – w procesie postępowania środowiskowego, przeprowadzenia procedury transgranicznej, konsultacji większość wniosków strony niemieckiej uwzględniono i ostatecznie obie strony we wrześniu ub.r. podpisały protokół bez żadnych rozbieżności.

Dyrektor przypomniał też, że postpowanie transgraniczne nie jest procedurą uzyskania zgody. Chodzi o działania umożliwiające stronie społecznej zapoznanie się z dokumentacją, umożliwienie zadawania pytań odnośnie inwestycji w formie pisemnej czy poprzez spotkania z ekspertami, itd. A działania minimalizujące wpływ na środowisko, które strona niemiecka wnosiła, zostały uwzględnione w protokole, również w wydanej przez regionalnego dyrektora decyzji  środowiskowej.  Można więc wnioskować, że ostateczna decyzją jest już tylko kwestią czasu.

Piotr Jasina

Zobacz podobne

Marynarz w odświętnym przebraniu

BS

Niemieccy nurkowie wyłowili z Bałtyku maszynę szyfrującą Enigma

Autor

KUKE zwiększa zakres wsparcia eksporterów

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie