Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Porty w Szczecinie i Świnoujściu odrabiają straty po pandemii, w kwietniu przeładunki w górę o prawie 18 procent

W zespole portów Szczecin-Świnoujście kwiecień był kolejnym miesiącem tego roku, w którym znacząco wzrosły przeładunki w porównaniu do roku ubiegłego. Kwiecień 2021 zakończył się wynikiem o 17,6 proc. lepszym aniżeli kwiecień 2020. W sumie po czterech pierwszych miesiącach  br. obydwa porty są na plusie o prawie 12 proc. wobec tego samego okresu ub. roku.

Najlepszy wynik w kwietniu 2021 wobec kwietnia 2020 notuje węgiel,  wzrost o 165,4  proc. Z tym ładunkiem porty obsłużyły 4 statki w eksporcie i imporcie. Tuż za węglem plasuje się drobnica wzrost o prawie 27 proc. W tym znaczący, bo o 34,3 proc. wzrost drobnicy promowej. W tej grupie zanotowano więcej drobnicy kontenerowej w TEU (+35 proc), wzrost drobnicy konwencjonalnej, w tym aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych. Miejsce na podium przypadło także rudzie. Ta kwiecień 2021 zakończyła wynikiem o prawie 13 proc. lepszym aniżeli rok temu. Wpłynęło na to w sumie 5 statków, w tym z rudą żelaza z Liberii i RPA, z koncentratem miedzi oraz z rudą manganu.

W kwietniu br. na plusie są także paliwa ze wzrostem na poziomie 5,3 proc. W tej grupie porty obsłużyły w imporcie i eksporcie łącznie 12 statków, w tym z gazem LNG, olejem napędowym, propanem oraz olejem ciężkim.

W kwietniu br. w stosunku do kwietnia ub. roku mniej było zbóż i innych masowych, spadek odpowiednio o 25,1 i 9,7 proc.

Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po czterech miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 64 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel, drobnica i zboża z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 51, 11 i 3,1 proc. W czołówce znalazły się też kontenery w TEU, wzrost o 4,5 proc.

W okresie styczeń-kwiecień 2021, wobec ub. roku utrzymują się na minusie przeładunki w takich grupach, jak inne masowe i paliwa.

Jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu dowiódł ostatni ponad roczny czas pandemii. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Te pozostały w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym 2020 roku spadki jeżeli chodzi o przeładunku wyniosły jedynie 3 proc.  Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc. Natomiast potem od września do końca roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wraca do normy. Wrócił do portu węgiel, wróciła ruda, wróciło zboże, powoli odbudowują się kontenery w Szczecinie. Można zatem powiedzieć, że w zasadzie porty  przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach. 

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Zobacz podobne

Minister rolnictwa: na razie nie ma żadnej konkretnej pomocy UE w eksporcie zboża z Ukrainy

KM

Blinken o Nord Stream 2: bliskie zakończenie budowy gazociągu jest faktem

AB

Westerplatte – symbol polskiego oporu we wrześniu ’39

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie