Polski Portal Morski
Aktualności Inne

PERN: zwiększone pojemności magazynowe

O ponad 50 tys. m sześc. nowych pojemności na paliwa wzrosły możliwości magazynowe PERN po tym, jak spółka oddała do eksploatacji trzy kolejne zbiorniki w swych bazach w Emilianowie i Małaszewiczach.

Jak podkreślił prezes operatora Igor Wasilewski, stało się tak mimo epidemii i konieczności pracy w zaostrzonym reżimie sanitarnym. „Obie inwestycje ukończone zostały przed czasem, podobnie jak uruchomiony w grudniu 2020 roku zbiornik o pojemności 10 tys. m sześc. w bazie w Boronowie” – zaznaczył.

W bazie w Małaszewiczach do eksploatacji trafił zbiornik o pojemności 32 tys. m sześć, a w podwarszawskim Emilianowie dwa zbiorniki po 10 tys. m. sześc. Nowe zbiorniki zostaną przeznaczone do obrotu paliwami, a także do magazynowania zapasów interwencyjnych. Wykonawcą prac w obu lokalizacjach jest konsorcjum: Naftoremont-Naftobudowa Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwo AGAT S.

Pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski ocenił we wtorek, że to „bardzo optymistyczne”, iż mimo zimy i epidemii inwestycja została zakończona zgodnie z harmonogramem. „PERN w serii inwestycji, które prowadzi, będzie mógł – wraz z wykonawcami – być podawany jako przykład inwestycji, które wykonuje się „w budżecie i terminie”.

„Plan inwestycyjny jest bardzo duży, będzie się kończył w latach 2022,2023. PERN pozostanie najważniejszym elementem polskiego systemu logistycznego, paliwowego. To jest spółka strategiczna, która jest w charakterze (…) podobna do operatorów systemów przesyłowych (…) To czym dysponuje PERN, jest „nerwem”, który zapewnia bezpieczeństwo dostaw paliw, bezpieczeństwo dostaw surowca” – powiedział.

Baza nr 5 w Emilianowie działa od 1962 roku, obecnie składa się z 30 zbiorników, w których magazynowane są: benzyna bezołowiowa, olej napędowy, opałowy, biokomponenty oraz dodatki uszlachetniające. Dzięki rozbudowie bazy o kolejne 2 zbiorniki, całkowita pojemność magazynowa zwiększyła się o 20 tys. m sześc. do 143,5 tys. m sześc. Baza ma własną bocznicę kolejową połączoną z linią kolejową Radzymin – Tłuszcz. Kolejowy terminal rozładunkowy paliw umożliwia jednoczesny rozładunek aż 30 cystern kolejowych.

Z kolei baza nr 22 w Małaszewiczach składa się z 21 zbiorników paliwowych. Produkty, które są w nich przechowywane to: benzyna bezołowiowa, olej napędowy i opałowy. Rozbudowa bazy o kolejny zbiornik na olej napędowy pozwoli na zwiększenie całkowitej pojemności magazynowej o 32 tys. m3, do 116,5 tys. m sześc.

„Zbiorniki w Emilianowie i Małaszewiczach to element II etapu rozbudowy baz paliw, który należy do programu Megainwestycji PERN. Pierwszy etap obejmował wybudowanie 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m sześc., drugi etap, to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m. sześc., również w bazach w Koluszkach i Boronowie, gdzie inwestycje już są ukończone, a także w Rejowcu i Dębogórzu. Obecnie jesteśmy na etapie projektowania etapu trzeciego – podkreślił prezes PERN Igor Wasilewski.

Zaznaczył, że obie inwestycje wykonało polskie konsorcjum Naftoremont-Naftobudowa i Przedsiębiorstwo AGAT. „Nasze inwestycje to nie tylko odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, ale także realne wsparcie dla polskiej gospodarki i polskich przedsiębiorców – dodał.

Nowe zbiorniki są wykonane z blachy stalowej, mają bryłę w kształcie walca o osi pionowej z dachami stałymi w kształcie kopuł. Każdy zbiornik został posadowiony na oddzielnym żelbetowym fundamencie pierścieniowym, stanowiącym oparcie dla płaszcza stalowego zewnętrznego (osłony zbiornika) i wewnętrznego (zbiornika właściwego). Na fundamencie wykonano warstwę z mieszanki mineralno-asfaltowej piaskowo-żwirowej.

By zabezpieczyć środowisko przed ewentualnymi wyciekami, każdy zbiornik jest otoczony ścianą osłonową, znajdującą się w odległości 2 m od płaszcza, oraz wyposażony w monitorowane podwójne dno. Dno zbiornika jest podzielone na trzy sekcje. W każdej sekcji zastosowano czujniki podciśnieniowe do wykrywania potencjalnych wycieków.

Dodatkowym zabezpieczeniem przed wyciekami jest również znajdująca się pod fundamentami, jak i całymi zbiornikami geomembrana. W skład systemu zabezpieczeń wchodzi również monitoring szczelności płaszcza zbiornika, kontrolujący stężenie par węglowodorów w przestrzeni międzypłaszczowej. Wszystkie informacje dotyczące szczelności zbiornika przekazywane są na bieżąco do sterowni głównej. System zabezpieczeń środowiska naturalnego zamyka układ kanalizacji deszczowo-przemysłowej z możliwością odprowadzenia ścieków zawierających substancje ropopochodne.

Źródło PAP fot. PERN

Zobacz podobne

Autonomiczne pojazdy podwodne na straży bezpieczeństwa Bałtyku

BS

Zaawansowane badania geofizyczne dla farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3

BS

CSOV NB320 – ekologiczny gigant dla morskich farm wiatrowych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie