Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Ministerstwo Polska Morska TV Porty Ważne

Port Szczecin. Obciążenia na nabrzeżu Czeskim rozpoczęte

W Porcie Szczecin na nabrzeżach Czeskim i Słowackim rozpoczęło się zagłębianie gigantycznych
stalowych rur, które wzmocnią przebudowywane nabrzeża. Prace w ramach inwestycji „Poprawa
dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” prowadzi sopocka grupa NDI.


Pierwsze stalowe rury o długości 21 metrów i przekroju fi 914 (0.914 m) zostały już osadzone w dnie
na nabrzeżu Czeskim. To właśnie na nich zostanie posadowione nowo budowane nabrzeże. Łączna
długość przebudowywanego nabrzeża Czeskiego i Słowackiego wynosi nieco ponad 1000 mb.


– Zaczynamy pogrążanie rur, które posłużą do posadowienia nabrzeża – mówi Piotr Arabczyk
dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. – Rury pogrążane są za pomocą
wibromłota. Na tej konstrukcji budowane będzie nowe nabrzeże, które posłuży do przeładunku
towarów. To pierwszy etap budowy nabrzeża Czeskiego, w którym powstanie 316,5 metra nabrzeża.


Docelowo zostanie zamontowanych aż 9600 ton rur o przekroju fi 914 i 813. Każda z nich ma długość
od 18 do 21 metrów. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim toczą się od jesieni ubiegłego roku.
Oba nabrzeża zostaną rozebrane i ponownie wybudowane. Aktualnie trwa rozbiórka nabrzeża
Czeskiego wraz z rampą ro-ro. Po drugiej stronie Kanału Dębickiego została wykonana także droga
technologiczna, wraz z placami składowymi wzdłuż nabrzeża Norweskiego i Duńskiego.
W najbliższym czasie na nabrzeżu Czeskim rozpoczną się roboty branżowe, a także roboty
przygotowujące pola odkładu na wyspie Ostrów Mileński.


– Pole odkładu na wyspie Ostrów Mieleński zaczniemy budować na przełomie kwietnia i maja.
Posłuży ono do magazynowania całego urobku, który będzie czerpany z dna Kanału Dębickiego
specjalnymi rurociągami – mówi Piotr Arabczyk dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego
wykonawcy prac. – Prace czerpalne chcielibyśmy rozpocząć na koniec tego roku – dodaje Piotr
Arabczyk


Wykonawca firma NDI, w ramach tej inwestycji przebuduje m.in. około 1000 metrów nabrzeży
Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu
nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m. Wykonawca wybuduje także ponad
1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu poszerzony
zostanie także Kanał Dębicki do szerokości 200 m (obecnie 120 m), poprzez wybranie mas ziemnych
na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego oraz pogłębienie basenu do głębokości technicznej 12,5 m. NDI wykonuje także budowę umocnienia dna z tzw. materaca betonowego, który zabezpieczy nabrzeża przed ruchem śrub okrętowych statków. Wykonane zostanie również pole odkładu urobku, które posłuży do składowania urobku wydobytego podczas robót czerpalnych, a do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln m3.


Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest
współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu
operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad
projektem pełni SWECO.

źródło własne

Zobacz podobne

Remontowa Shipbuilding. Zwodowano pierwszy z dwóch lodołamaczy „Ocelot”

AB

770 mld zł z nowego budżetu UE trafi do Polski. Sejm przyjął ustawę o zasobach własnych UE

MZ

Okręty 50. BALTOPS zacumują w Gdyni

BS

1 komentarz

Jato 1 kwietnia 2021 at 19:49

Bardzo się cieszę, że jest portal morski, który swoją uwagę nie koncentruje wyłącznie na Trójmieście, ale zauważa, że jest też Szczecin i Świnoujscie. Brawo !

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie