Polski Portal Morski
Historia

Piękny rejs hydroplanem czyli początki Lotnictwa Morskiego

Sto jeden lat temu pierwsza jednostka latająca wzniosła się nad Bałtykiem! Dokonał tego chorąży Andrzej Zubrzycki 15 lipca 1920 r. Był to pierwszy lot nad Morzem Bałtyckim na wodnosamolocie porzuconym przez Niemców z czasów Wielkiej Wojny, który do porządku doprowadzili polscy mechanicy z Bazy Lotnictwa Morskiego w Pucku.

Warto podkreślić, że baza formalnie zaczęła swoją działalność dopiero dwa tygodnie wcześniej, 1 lipca 1920 roku

10 lutego 1920 roku, po odzyskaniu przez Polskę dostępu do 140 km skrawka wybrzeża, zagwarantowanego Traktatem Wersalskim, generał Józef Haller, wraz z ministrem spraw wewnętrznych Stanisławem Wojciechowskim i delegacją Sejmu, dokonał symbolicznych zaślubin Polski z Bałtykiem. Uroczystość odbyła się w Pucku, jedynym portowym mieście na odzyskanym wybrzeżu. Od 1911 roku istniało tam niemieckie lotnisko morskie, wyposażone w koszary, pole wzlotów, hangary i basen dla wodnopłatowców.

O jego umiejscowieniu zadecydowało dogodne, zatokowe położenie, w bezpośredniej bliskości stoczni i portów gdańskich. Pięć miesięcy po zaślubinach, 1 lipca 1920 roku, powstała polska Baza Lotnictwa Morskiego, a obowiązki jej dowódcy objął kpt. mar. Wiktoryn Kaczyński. Już w pierwszych dniach lipca, polscy mechanicy, dysponując zaledwie kilkoma wrakami zmontowali jeden wodnosamolot Friedrichshafen FF.33 H. W dniu 15 lipca 1920 r. pierwszy lot nad Morzem Bałtyckim wykonał na nim chor. pil. Andrzej Zubrzycki.

W 1923 r. Lotnictwo Morskie przekształcono w Morski Dywizjon Lotniczy, podległy szefowi Departamentu IV Żeglugi Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych (sprawy personalne i zaopatrzenie w sprzęt) oraz dowódcy Floty (taktyka i wyszkolenie). Jednostka składała się z: morskiej eskadry obserwacyjnej, lotniczego plutonu treningowego, Bazy Lotnictwa Morskiego i warsztatów parku lotniczego.

Od marca 1923 r. dowódcą był płk. obs. Antoni Leonkow. Okres tworzenia zrębów lotnictwa morskiego obfitował niestety w katastrofy. 6 października 1923 r., jeden z  samolotów typu Nieuport Macchi M 9 rozpadł się w powietrzu podczas lotu nad Zatoką Pucką. W wyniku tej katastrofy zginęła załoga: kpt. obs. Wiktor Karczewski i por. pil. Ludwik Patalas. 21 sierpnia 1924 r. wystartował z Pucka, ciężkim wodnosamolotem typu Lubeck Travemunde F-4, chor. Andrzej Zubrzycki i po kilku minutach, na skutek eksplozji silnika, zakończył lot w wodach Zatoki Puckiej, na wysokości dzisiejszego lotniska oksywskiego.

W 1927 roku część Morskiego Dywizjonu Lotniczego, w który przekształcono Lotnictwo Morskie, przeniesiono w zupełnie inne miejsce – na bagna w głębi kraju, zamieniając go w pododział lotniczy.

źródło : niepodległa/ WP fot. niepodległa

Zobacz podobne

Oddali hołd ofiarom Stanu Wojennego 

KM

Generalny remont najmniejszego polskiego żaglowca – STS Kapitan Głowacki

BS

„Sołdek” kończy 73 lata! Niezwykły statek Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku wciąż bije rekordy popularności

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie