Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Latarnia „Krynica Morska” ma już 70 lat

Pruska administracja morska zdecydowała o budowie latarni morskiej na Mierzei Wiślanej, na 29 metrowej wydmie, położonej 300 metrów od Krynicy Morskiej. Po zaakceptowaniu projektu 29 metrowej wieży z budynkiem technicznym, przystąpiono do budowy, którą zakończono po roku.

Została ona zbudowana przez elbląskiego rzemieślnika Edwarda Stacha. 1 maja 1895 roku światło na krynickiej latarni rozbłysło po raz pierwszy. Na czworokątnym cokole stała 19 metrowa, okrągła, ceglana wieża zakończona ośmiokątnym granitowym gzymsem i laterną w kolorze szarym. Na laternie zainstalowano obrotowy aparat Fresnela III klasy z niemieckiej firmy Picht & Co. zasilany początkowo olejem, później benzolem, gazem, aż do 1938 roku, kiedy wprowadzono zasilanie elektryczne.

3 maja 1945 roku, zaminowana przez wycofujących się Niemców, latarnia uległa zniszczeniu, grzebiąc pod swoimi gruzami kilku żołnierzy radzieckich.

Przez kolejne prawie trzy lata, Krynica Morska nie posiadała oznakowania nawigacyjnego. W 1948 roku, decyzją Gdańskiego Urzędu Morskiego, zainstalowano prowizoryczne światło o widzialności 10 Mm na wieży domu wczasowego „Bałtyk” (dawny hotel „Kaiserhof”). Światło to widoczne było z Zatoki Gdańskiej i miejscowości po drugiej stronie Zalewu: Tolkmicka, Fromborka i Suchacza.

Trzy lata później ukończono budowę nowej latarni wraz z budynkiem technicznym, która stanęła 15 metrów od ruin starej. Autorem projektu był prof. Stanisław Puzyna z Politechniki Gdańskiej. Konstrukcję wykonano z prefabrykowanych bloczków betonowych, łączonych pionowymi wkładkami ze stali zbrojonej i poziomymi wieńcami zbrojonymi co szóstą warstwę bloczków. U dołu wieża ma średnicę 6 metrów, u góry 4,5 metra, a całkowita wysokość wynosi 26,5 metra. W laternie, na wysokości 53 m n.p.m., umieszczono urządzenie optyczno – świetlne, składające się z cylindrycznej soczewki średnicy 1000 mm i dwupozycyjnego zmieniacza z dwoma żarówkami o mocy 1000 W każda, o zasięgu 19,5 Mm. Nowa latarnia zaświeciła po raz pierwszy 25 sierpnia 1951 roku o godz. 18.57. Uroczystego zaświecenia światła latarni dokonał Dyrektor Gdańskiego Urzędu Morskiego, kpt. ż.w.  Waldemar Wallas.

W latach 1957-1997 pełniła ona również funkcję radiolatarni i nadawała alfabetem Morse’a sygnał „KM”.

źródło umgdy/fot. polska-org

Zobacz podobne

Gróbarczyk: węgla nie zabraknie dzięki zwiększeniu możliwości przeładunkowych polskich portów

BS

Transport Week 2022

KM

Politechnika Gdańska razem z PGE Baltica wykształcą kadry dla polskiego offshore

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie